W najbliższą sobotę i niedzielę (4 i 5 maja) do wielu utrudnień dojdzie kolejne: awaryjna naprawa torowiska tramwajowego na ul. Starowiślnej, pomiędzy przystankami „Miodowa” i „Św. Wawrzyńca”.

Przypomnijmy, że trwa już remont ul. Krakowskiej, przez co tramwaje nie kursują także ul. Stradomską i św. Gertrudy. Remontowane jest również torowisko na Królewskiej, Podchorążych i Balickiej, przez co nie kursują tramwaje całym ciągiem od teatru „Bagatela” do os. Widok (na Bronowice Nowe, choć pętla się nazywa „Bronowice Małe” od dawnej wsi). Wyłączone z eksploatacji zostało również torowisko do Walcowni, z uwagi na zły stan torów.

To wszystko spowoduje, że przez dwa dni czekają nas niemałe zmiany w kursowaniu linii tramwajowych. Jedyne możliwości dojazdu tramwajem z „dużego Podgórza” (rozumianego jako cały prawobrzeżny Kraków) do centrum miasta będą prowadziły przez most Grunwaldzki oraz most Kotlarski. Spowoduje to zawieszenie niektórych linii oraz znacznie ograniczy możliwości dotarcia do centrum z Podgórza na te dwa dni. A oto szczegóły.

Linie 3, 10 i 24 zostaną zawieszone.
Linia 19 pojedzie daleką trasą objazdową: z Borku Fałęckiego do ul. Limanowskiego bez zmian, a dalej przez Wielicką, estakadę nad Krakowem Płaszowem, ul. Kuklińskiego i most Kotlarski do ronda Grzegórzeckiego a następnie po swojej trasie przez rondo Mogilskie i tunel pod Krakowem Głównym na Dworzec Towarowy.
Linia zastępcza 70 połączy linie 3 i 10, ale tylko po północnej – lewobrzeżnej – ich części. Pojedzie z Krowodrzy Górki do przystanku „Starowiślna” jak linia 3 (przez Pawią, Pocztę Główną) a następnie na Pleszów jak linia 10 swoją trasą objazdową (przez Halę Targową, rondo Grzegórzeckie, rondo Mogilskie, al. Jana Pawła II, pl. Centralny).
Linia zastępcza 73 zmieni trasę: z Nowego Bieżanowa P+R pojedzie przez estakadę nad Krakowem Płaszowem, ul. Kuklińskiego, rondo Grzegórzeckie i Halę Targową, a od Starowiślnej swoją obecną trasą (przez Pocztę Główną, Franciszkańską, teatr „Bagatela”, Teatr im. J. Słowackiego, rondo Mogilskie, al. Jana Pawła II, pl. Centralny i Kombinat na Wzgórza Krzesławickie).
Linia zastępcza 74 pojedzie z Kurdwanowa P+R do Łagiewnik przez Nowosądecką, Wielicką, Kalwaryjską. Pojedzie z częstotliwością jak linia 24, ale – jak widać – nie dojedzie do centrum.
Linia zastępcza 77 zostanie wyjątkowo uruchomiona na weekend, na swojej trasie z Nowego Bieżanowa P+R do Łagiewnik przez Teligi, Wielicką, Kalwaryjską. Pojedzie z częstotliwością jak linia 3, ale również nie dojedzie do centrum.
Linia zastępcza 78 pojedzie objazdem: z Borku Fałęckiego do Łagiewnik jak obecnie, a następnie przez Kapelankę, most Grunwaldzki i ul. Dietla do Starowiślnej, a dalej swoją obecną trasą przez Pocztę Główną, Franciszkańską, teatr „Bagatela”, ul. Basztową i Lubicz, rondo Mogilskie i Grzegórzeckie i na Mały Płaszów.
Tylko w nocy z 4 na 5 maja (sobota/niedziela) linia 69 pojedzie – zamiast Starowiślną – przez Halę Targową, rondo Grzegórzeckie, most Kotlarski i estakadę nad Krakowem Płaszowem.
Niestety oznacza to, że jedyne bezpośrednie połączenie tramwajowe Nowego Bieżanowa z centrum będzie przez te dwa dni stanowić linia 73. Kurdwanów zaś w ogóle nie będzie miał połączenia tramwajowego z centrum Krakowa, a połączenie z okolicami dworca będzie zapewniać tylko linia 50.

W zamian za tramwaje na Starowiślnej będzie kursowała zastępcza linia autobusowa 703 z Podgórza SKA przez Limanowskiego, Na Zjeździe, pl. Bohaterów Getta, most Powstańców Śląskich i Starowiślną do przystanku „Starowiślna”. Uwaga: przystanek początkowy „Starowiślna” będzie w nieintuicyjnym miejscu, w zatoce na ul. Dietla w kierunku Hali Targowej! Następnie linia zawróci na przełączce i wjedzie w ul. Starowiślną. Zatrzyma się dopiero na ul. Miodowej. Będzie kursować co 10 minut a w niedzielny poranek co 15 minut.