Od dłuższego czasu mieszkańcy starają się, aby poprawić bezpieczeństwo oraz warunki ruchu pieszych na fragmencie ul. Parkowej między wjazdem do obiektów sportowych (d. KS Korona) i ul. Radosną. W czerwcu 2021 petycję w tej sprawie podpisało kilkudziesięciu mieszkańców. Dzięki temu sprawa nabrała biegu. Już w połowie lipca Rada Dzielnicy, dotychczas nieprzychylna zmianom, przesłała do Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu prośbę o spotkanie w terenie. Miesiąc później udało się uzgodnić wstępnie koncepcję zmian w organizacji ruchu. Zakłada ona wprowadzenie strefy zamieszkania, wyznaczenie naprzemiennych miejsc parkingowych (szykany) oraz zawężenia jezdni na wlotach. Na ostatniej sesji Rada Dzielnicy formalnie zaakceptowała zmiany, przyjmując uchwałę pozytywnie opiniującą zaproponowaną organizację ruchu.
Nie powinno być już żadnych przeszkód do przygotowania i zatwierdzenia ostatecznego projektu organizacji ruchu przez Wydział Miejskiego Inżyniera Ruchu, co powinno zająć do 2 miesięcy. Następnie projekt zostanie wysłany do realizacji. Wprowadzenie nowej organizacji ruchu zatem należy spodziewać się najwcześniej na wiosnę 2022. Jest to więc trochę czasu, jednak cieszymy się, że sprawa zmierza do pomyślnego zakończenia.
Opisywany fragment ul. Parkowej jest utrapieniem dla pieszych. Chodnik po stronie zachodniej na początkowym odcinku ma szer. 1 m – nie nadaje się do użytku, ponieważ nie są w stanie na nim wyminąć się 2 osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich czy prowadzące wózki dziecięce. Na dalszym odcinku chodnika po stronie zachodniej nie ma w ogóle. Większość pieszych porusza się na tym odcinku po jezdni, aby dojść do Przedszkola nr 92, Parku Bednarskiego oraz przystanków tramwajowych „Korona”. Chodnik po stronie wschodniej ma schody, a więc tym bardziej nie pozwala na ruch osobom niepełnosprawnym czy z wózkami dziecięcymi.
Po wprowadzeniu nowej organizacji ruchu (strefa zamieszkania), piesi będą mogli poruszać się zgodnie z przepisami po jezdni i będą mieć pierwszeństwo przed pojazdami. Dopuszczalna prędkość zostanie ograniczona do 20 km/h, a wprowadzone elementy uspokojenia ruchu (szykany i zwężenia) pomogą kierowcom stosować się do nowej organizacji ruchu. Ruch pieszych będzie odbywał się bez ograniczeń i powinno być znacznie bezpieczniej. Kierowcy zyskają dodatkowego miejsca postojowe.
Rzecz charakterystyczna dla obecnych czasów. Gdzie tylko pojawia się problem na drodze, zamiast szukać sensownego rozwiązania (w tym wypadku np. poszerzenia chodników), ogranicza się ruch samochodowy, montuje słupki, łańcuchy, zwężenia, ustawia zakazy, wymyśla slalomy byle tylko zohydzić kierowcom jazdę. Tak zrobiono m.in. na ul. Dietla od Ronda Grunwaldzkiego do ul. Grzegórzeckiej, gdzie dawną wygodną drogę dwupasmową zamieniono na slalom jednopasmowy ciągle się korkujący. Na wniosek mieszkańców ul. Lipowej nie można już samochodem zaparkować na pobocznych zatokach przeznaczonych do parkowania (które udostępnione są teraz wyłącznie dla mieszkańców ulicy) udając się np. do powstałych tu restauracji, lub muzeów, bo grozi to mandatem 100 zł. Uważam że decyzje w takich sprawach powinny być wyważone i podejmowane w myśl zdrowego rozsądku.
Marek Świerczek