Po ponad trzech latach od ogłoszenia rozpoczęcia budowy centrum biurowego Enterprise Park, właśnie zostały rozpoczęte prace przy budowie pierwszego etapu. Przypomnijmy, że pomiędzy ulicami Powstańców Wielkopolskich i Na Dołach zaplanowano dwa gigantyczne centra biurowe, każde po blisko 30 tys. m2. Planując układ komunikacyjny, jedyny dojazd obu inwestycji, gdzie przewidziano ponad tysiąc miejsc parkingowych, wyznaczono spokojną i prowadząca przez środek kwartału przeznaczonego pod zabudowę mieszkaniową (zgodnie z MPZP), ulicę Wałową. Dzięki staraniom Stowarzyszenia PODGORZE.PL ten barbarzyński plan nie zostanie w pełni zrealizowany. Po kilkunastu spotkaniach z inwestorami, ZIKiTem, Radą Dzielnicy XIII, pełnomocnikiem prezydenta ds. inwestycji, architektami oraz radnymi, osiągnięto pewien postęp – dopuszczenie ruchu dwukierunkowego na ul. Na Dołach, znacznie ułatwiające i skracając dojazd do inwestycji, a także nieco zmniejszające ilość samochodów przejeżdżających pod oknami. To jednak jest tylko częściowe rozwiązanie, faktycznym rozwiązaniem, korzystnym dla wszystkich stron jest wjazd od ul. Powstańców Wielkopolskich.

Szansą na zwiększenie drożności układu komunikacyjnego jest również budowa planowanej przecznicy z ul. Dekerta biegnącą wzdłuż torów kolejowych do ul. Na Dołach. Wielokrotnie urzędnicy miejscy wskazywali na możliwość do dojazdu tą ulicą. Stąd przypominamy, wbrew przekonaniu miejskich urzędników – ta ulica istnieje tylko w miejscowym planie, na papierze, w rzeczywistości jej nie ma. I nie ma żadnych planów jej budowy w najbliższych latach!

Stowarzyszenie PODGORZE.PL obecnie czeka na termin rozprawy w NSA, gdzie złożyło skargę kasacyjną wskazując na nieprawidłowości w postępowaniu dotyczącym planowanego drugiego etapu inwestycji Enterprise. Okazuje się np., że została wydana pozytywna opinia środowiskowa mimo, że stwierdzono w niej: „występowanie przekroczeń poziomu hałasu na obszarze wjazdu od strony ul. Na Dołach” oraz wskazano na przekroczenie norm hałasu również w nocy. Co gorsze, zupełną nieprawdą okazały się zapewnienia, że „układ komunikacyjny powstający dla obu inwestycji tj. dla Enterprise Park oraz Centrum Biurowego Astrum został całościowo rozpatrzony i przeanalizowany”. Nie został. Każdą inwestycję rozpatrywano oddzielnie. Skoro analizując oddziaływanie tylko jednej inwestycji stwierdzono przekroczenia dopuszczalnych norm hałasu, to można mieć pewność, że po uwzględnieniu pominiętej w raporcie sąsiedniej inwestycji, przekroczenie dopuszczalnych norm będzie znacznie większe. Jednakże trudno być optymistą przed rozprawą w NSA, biorąc pod uwagę różnicę w wysokości funduszów na prawników, jakim dysponuje stowarzyszenie i inwestor… Zawsze pozostaje jeszcze jeden sposób działania sugerowany przez jednego z inwestorów podczas jednego ze spotkań: mieszkańcy mogą się zacząć kłaść na ulicy… Wszak w myśl realizowanej tzw. rewitalizacji biurowce są zawsze ważniejsze niż mieszkańcy.

(na mapce – na czerwono dojazd proponowany początkowy, na zielono sugestia Stowarzyszenia, która nie doczekała się realizacji, na niebiesko skrót, który udało się uzyskać)