Budowa tzw. „trasy łagiewnickiej” łączącej Kurdwanów z Ruczajem wkracza w kolejny etap. Niestety, pieszych, rowerzystów, pasażerów komunikacji miejskiej, pasażerów pociągów Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej i kierowców czekają dwa lata utrudnień. Jakiś czas temu pisaliśmy o zmianach w komunikacji tramwajowej na Kurdwanowie związanych z budową nowej trasy. Teraz utrudnienia dotkną większą grupę użytkowników.

Od 19 lipca zawężone zostało skrzyżowanie ulic Witosa, Herberta i Turowicza. Całkowicie zamknięto ulicę Do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia (na odcinku od Herberta do Totus Tuus). Na skrzyżowaniu można przejechać tylko na wprost z Turowicza w Herberta, na wprost z Herberta na Turowicza, w prawo z Herberta w Witosa oraz w prawo z Witosa w Turowicza. Pozostałe relacje są zamknięte, ale zbudowano tzw. „agrafki” za skrzyżowaniami, na Herberta i Turowicza, umożliwiające zawrócenie i jazdę w pożądanym kierunku.

Zmiany dotknęły również linie autobusowe kursujące przez to skrzyżowanie. Niektóre z tych zmian stanowią gratkę dla miłośników komunikacji miejskiej, bowiem autobusy liniowe spotkamy na takich ulicach, którymi nigdy dotąd nie kursowały.
I tak, dla linii „133” nieczynny jest przystanek „Przykopy” w stronę Bieżanowa Potrzasku (i tym samym w stronę Kurdwanowa, Piasków Wielkich czy Prokocimia).
Linia „135” w stronę Golkowic pojechała do przystanku „Millana” bez zmian, a dalej przez ul. Totus Tuus (do Centrum Jana Pawła II lub z jego pominięciem, w zależności od wariantu), dalej ul. św. Brata Alberta, Herberta i Bujaka do przystanku „Bujaka” a dalej bez zmian do Golkowic (póki co trasą objazdową przez Górę Borkowską, w związku z remontem Myślenickiej). A zatem możemy się przejechać autobusem przez ulicę św. Brata Alberta i zwłaszcza Bujaka (fragment od Herberta do Halszki) – nigdy wcześniej tymi ulicami nie kursowały autobusy miejskie! Równocześnie „135” w stronę Golkowic omija przystanek „Kurdwanów P+R”, co może stanowić spory problem dla przesiadających się z tramwaju.
Linia „135” w stronę Łagiewnik pojedzie do pętli „Kurdwanów P+R” bez zmian, dalej w lewo w Witosa i tu się zaczną zmiany. Warianty przez Centrum Jana Pawła II pojadą Turowicza, zawrócą na „agrafce”, zjadą Herberta do św. Brata Alberta i skręcą w nią, a od Centrum Jana Pawła II wrócą na stałą trasę. Kursy wariantowe z pominięciem Centrum Jana Pawła II pojadą zaś od razu Herberta i Połomskiego do Fredry i dalej swoją trasą – ominą więc przystanek „Millana”.
Linia „224” w stronę Centrum Jana Pawła II zmieniła trasę nieznacznie – od Witosa skręca w Turowicza, zawraca na „agrafce” i zjeżdża Herberta, skręca w św. Brata Alberta i podjeżdża pod Centrum Jana Pawła II. W przeciwną stronę zmiana już nieco większa: linia od Centrum jedzie przez św. Brata Alberta, Herberta i odcinkiem ulicy Bujaka do Halszki, następnie Halszki do pętli Kurdwanów P+R i dalej swoją trasą do Wieliczki Kampusu.

W ramach trasy łagiewnickiej powstanie nowa droga stanowiąca fragment III obwodnicy, linia tramwajowa łącząca Kurdwanów z torowiskiem od Łagiewnik do Borku Fałęckiego (częściowo tunelem z przystankiem w rejonie dwóch sanktuariów) oraz przeniesione zostanie koryto Wilgi.

Mapka z organizacją ruchu na skrzyżowaniu ulic Herberta, Witosa, Turowicza i Do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia znajduje się na stronie ZIKiT.