3 kwietnia Dom Kultury „Podgórze“ przekształca się w Centrum Kultury Podgórza. Rada Miasta Krakowa przyjęła 1 marca uchwałę, która zmienia nazwę jednostki i nadaje Centrum nowy statut – to początek zmian programowych w największej instytucji kulturalnej w Podgórzu.
Zmiana statutu ma na celu unowocześnienie formuły funkcjonowania jednostki w obszarze zarządzania kulturą, koordynację działań wszystkich podległych filii i działów oraz wprowadzenie zmian organizacyjnych mających na celu efektywniejsze zarządzanie. – Centrum Kultury Podgórza oprócz realizacji zadań statutowych będzie funkcjonować w sferze publicznej, budując sieć relacji celem tworzenia więzi, postaw obywatelskich, twórczego i artystycznego związku z miastem i jego lokalną społecznością – mówi Anna Grabowska, Dyrektor Centrum Kultury Podgórza. Centrum, prowadząc wielokierunkową działalność upowszechniania kultury, zamierza nieustanie poszerzać swoją ofertę o całoroczne, zróżnicowane i innowacyjne projekty. – Nowy statut ma nadać Centrum Kultury Podgórza odpowiednią rangę i status, uwzględniający jego szeroki zakres działania – dodaje Anna Grabowska.
Oprócz zmian programowych Centrum Kultury Podgórza planuje zintensyfikowanie działań w obszarze pozyskiwania środków finansowych m.in. z projektów i programów operacyjnych zarówno na zadania inwestycyjne, jak i działalność kulturalną i edukacyjną. W planach jest również upowszechnianie bazy dobrych praktyk obywatelskich, a także przeprowadzenie analiz potrzeb społeczności lokalnej i czynników zewnętrznych, które warunkują działalność instytucji na poziomie regionalnym.
Priorytetem w działalności Centrum będzie również promocja. Wraz ze zmianą statutu wprowadzony zostanie nowy logotyp instytucji oraz system identyfikacji wizualnej, który ma budować wśród odbiorców jednolity wizerunek Centrum Kultury Podgórza. Autorem nowego logo jest dr Peter Javorik z Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie zajmujący się na co dzień projektowaniem komunikacji wizualnej, a w szczególności opracowywaniem plakatów i znaków graficznych. – Zaprojektowany znak ma charakter typograficzny i składa się z nazwy Centrum Kultury Podgórza. Klasyczne kształty liter budujące logo zostały poddane różnorodnym modyfikacjom, aby nawiązać do szerokiego spektrum aktywności podejmowanych przez Centrum. Świadoma ingerencja w rysunek liter sprawia, że znak zyskuje niepowtarzalny wyraz, nie traci przy tym na czytelności – mówi dr Peter Javorik. – Podstawowy cel to zbudowanie wśród naszych odbiorców świadomości, że instytucje działające w ich społecznościach lokalnych to część większej całości jaką jest Centrum Kultury Podgórza. Chcemy, aby nasze działania promocyjne zapewniły nam lepszą identyfikację i rozpoznawalność, ale także budowały poczucie tożsamości – mówi Anna Grabowska. Nowy logotyp pojawi się na wszystkich materiałach informacyjnych, promocyjnych i edukacyjnych wydawanych przez Centrum Kultury Podgórza. Będzie go można również zobaczyć na wernisażu wystawy dr Petera Javorika, który odbędzie 24 kwietnia br. na Wydziale Form Przemysłowych Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Wystawa będzie czynna od 25 kwietnia do 12 maja br. W trakcie przygotowywania jest również nowa strona internetowa oraz aplikacja mobilna.
Centrum Kultury Podgórza prowadzi wielokierunkową działalność kulturalną. Służy ona rozwijaniu oraz zaspokajaniu potrzeb kulturalnych mieszkańców miasta, a także tworzeniu warunków do rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego i edukacji kulturalnej. Jest wsparciem wielu środowisk kulturotwórczych, amatorskich grup artystycznych i ich wychowanków, nie tylko na terenie Podgórza, ale i całego Krakowa. Swoją ofertę kieruje do różnych grup wiekowych – od przedszkolaka do seniora. Centrum jest również organizatorem wielu imprez, które na stałe wpisują się do kalendarza kulturalnego Krakowa. To m.in. Tradycyjne Święto Rękawki, Letnie Podgórskie Koncerty, Tynieckie Recitale Organowe, Podgórska Jesień Kulturalna czy Uroczysty Koncert Noworoczny. Pełni funkcję centrali dla 17 podległych jednostek znajdujących się na terenie prawobrzeżnej części Krakowa.
(informacja prasowa)
– Zaprojektowany znak ma charakter typograficzny i składa się z nazwy Centrum Kultury Podgórza. Klasyczne kształty liter budujące logo zostały poddane różnorodnym modyfikacjom, aby nawiązać do szerokiego spektrum aktywności podejmowanych przez Centrum. Świadoma ingerencja w rysunek liter sprawia, że znak zyskuje niepowtarzalny wyraz, nie traci przy tym na czytelności – mówi dr Peter Javorik. –
Dobre sobie. To logo nie reprezentuje NICZEGO, chyba poza kalectwem wyobraźni twórcy. Jest nieczytelne i nijakie. Stare było podgórskie, to ewentualnie pasuje do jakiejś galerii zdegenerowanej sztuki nowoczesnej, ale nie do starej, szanowanej instytucji kulturalnej. To może jeszcze sam budynek DK przerobić na szkło i beton, będzie pasować do Kładki i Cricoteki.
Niestety kolejne logo zamiast przyciągać odstrasza. Grafikom , a zwłaszcza tym na dorobku, przyświeca jedna dewiza – zaszokować. Czy nowa jednostka kulturalna ma tyle pieniędzy, żeby przekonać mieszkańców do polubienia czegoś obcego? Czy ma tyle pieniędzy co Juventus Turyn, który zmienił logo, ale wyłożył fortunę, żeby to logo się przyjęło. Jeśli tak to chętnie oferuję swoje usługi bogatemu pracodawcy. 🙂
Nie odnoszę się do zakresu zadań centrum – trudno coś powiedzieć z góry.
Ale logo jest po prostu nieczytelne i ZACIERA Podgórze. Zwróćcie uwagę – na pierwszy rzut oka da się odczytać Centrum, jeszcze względnie łatwo Kultury, ale co to jest to trzecie słowo? Nikt się nie będzie zastanawiał. Jakieś tam centrum kultury, może podraza, może pdepaza. Dla wysoce uczonego grafika PODGóRZE okazało się najmniej ważnym słowem w tym logo, do dowolnego zdeformowania, a że przypadkiem słowo Podgórze ma o jedną literkę wiecej niż dwa poprzednie wyrazy, to trzeba je było ściachać i ubić, żeby się w kwadrat zmieściło. Ze względu na Podgórze, nasze Podgórze, powinniśmy zaprotestować przeciwko takiemu zacieraniu naszej nazwy miasta, dzielnicy.
Kiepski ten projekt. Niestety,
Na szczęście działalność Domu Kultury Podgórze jest dużo lepsza od nowego logo.