W piątek 18 maja o godz. 18.oo w Galerii Starmach przy ul. Węgierskiej nastąpi uroczyste otwarcie jubileuszowej 10. edycji Festiwalu Miesiąc Fotografii w Krakowie. Wystawa towarzysząca rozpoczęciu obchodów urodzinowych to Drżące Ciało. Fotografia z kolekcji Cezarego Pieczyńskiego. Oprócz niej po podgórskiej stronie w ramach tegorocznego Photomonth obejrzeć będzie można wystawę Siergiej Bratkow. Gdy mężczyźni są na wojnie. prezentowaną w MOCAKu (wernisaż w piątek o godz. 19.oo). Urodzinowa impreza na otwarcie również odbędzie się w Podgórzu, a konkretniej w klubie Fabryka na Zabłociu (piątek 18.o5. godz. 21.oo). W piątek 25.05. z rogu ulic Przemysłowej i Lipowej wystartuje akcja pt. Dziewczyny / Kapliczki Ewy Kulki.

 

Szczegółowy program wszystkich wydarzeń dostępny na stronie internetowej Festiwalu.

 

Opis wystaw w Podgórzu (z materiałów Organizatora):

 

DRŻĄCE CIAŁO. FOTOGRAFIA Z KOLEKCJI CEZAREGO PIECZYŃSKIEGO

 

Wernisaż: 18.05.2012, 18:00
Galeria Starmach, ul. Węgierska 5
19.05–30.06.2012, PON–SB: 11:00–18:00; NIECZYNNE: 2, 7–13.06

 

Cezary Pieczyński (1967), antykwariusz i kolekcjoner zainteresowany głównie nurtami awangardowymi. Kolekcjonowanie fotografii rozpoczął od dzieł Bronisława Schlabsa i nurtu tzw. antyfotografii oraz prac Karola Hillera. Jego zainteresowania obejmowały między innymi abstrakcję fotograficzną, obrazy przetworzone oraz konceptualizm lat 70. Równocześnie Cezary Pieczyński zadbał, by jego kolekcja wzbogacała się stale o prace artystów zagranicznych. Tworzą one kontekst dla prac autorów polskich, sytuując je w dyskursie fotografii XX wieku.

Kolekcję Pieczyńskiego najlepiej chyba określa jego własna wypowiedź: „Zawsze bardziej interesowała mnie fotografia kreująca rzeczywistość. Może byłem zbyt wnikliwym i uważnym czytelnikiem Przygód plastycznych fotografii Urszuli Czartoryskiej”.
Zbiory Pieczyńskiego, jedne z najważniejszych w Polsce, pokazywane były m.in. na dwóch ważnych wystawach: Uśpiony kapitał i Oh no, not death and sex again! (obie w 2010 r.). Wystawa Drżące ciało prezentuje bogaty zbiór światowej i polskiej fotografii skupionej wokół tematyki cielesności, autorstwa m.in. Nan Goldin, Nobuyoshi Araki’ego, Borysa Michajłowa czy Thomasa Ruffa.

 

SIERGIEJ BRATKOW

GDY KOBIETY SĄ NA WOJNIE

 

Wernisaż: 18.05.2012, 19:00
Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK, ul. Lipowa 4
19.05–17.06.2012, WT–ND: 11:00–19:00, NIECZYNNE: 7.06

 

Siergiej Bratkow (1960), urodzony w Charkowie, z wykształcenia inżynier. Fotografia początkowo była dla niego jednym z wielu mediów sztuki. Zaczynał od malarstwa, performance’u, instalacji; obecnie łączy fotografię z wideo. W latach 90. współpracował w Kijowie z Borysem Michajłowem i innymi artystami, jednak rozgłos (i aurę skandalu) przyniosła mu seria zdjęć wykonanych indywidualnie. Były to fotografie robione na zamówienie agencji modeli dziecięcych.

Za cykl zatytułowany Kids oskarżany był co najmniej o dwuznaczność, a nawet o pedofilię, tymczasem dzieci były przygotowywane do zdjęć przez rodziców, którzy starali się nadać im jak najdoroślejszy, nasączony seksualnością wygląd. Choć temat tych zdjęć jest uniwersalny – pożądanie, transgresja – to równie ważny jest ich kontekst, życie w społeczeństwie postkomunistycznym, gdzie wszystko jest na sprzedaż. Takie połączenie pojawia się często w twórczości Bratkowa (cykle Secretaries, Army Girls).