Po rozpoczęciu inwestycji przy ul. Lwowskiej i Na Zjeździe zostali zasypani pytaniami od mieszkańców Starego Podgórza, poprosiliśmy o odpowiedzi architekta Piotra Lewickiego odpowiada:

1. W jaki sposób przy projekcie uwzględnili Państwo potrzeby okolicznych mieszkańców w zakresie zieleni w tym miejscu.

Zieleń w projekcie pojawia się w trzech miejscach: na dziedzińcu projektowanego budynku, w postaci pnączy na elewacjach wewnętrznych (od dziedzińca) i szczytowych od strony pasażu (przejścia przez kwartał, łączącego ulicę Lwowską z łukiem ulic Limanowskiego / Na Zjeździe) oraz na połaciach dachu od strony dziedzińca. Ponadto Małopolski Wojewódzki Konserwator Za­byt­ków w Krakowie (MWKZwKr) zalecił wprowadzenie zieleni ozdobnej, szpaleru drzew, wzdłuż chod­nika ul. Na Zjeździe, nad czym pracujemy i gdzie liczymy na wsparcie m.in. Państ­wa, gdyż do­tyczy terenu publicznego, w gestii ZIKiT. Nie jest łatwo biorąc pod uwagę ilość me­diów, jaka ta­mtędy biegnie. Dodatkowo zakładamy, że powstający pasaż przez kwartał winien otrzymać na­leżytą oprawę zieleni, co również leży w kompetencji Gminy, a wiąże się być może w ewentualnym wykupem prawa użytkowania wieczystego parterowych tymczasowych pa­wi­lo­nów stojących przy kamienicy ul. Lwowska 17. Tu też zależałoby nam (piszę w imieniu in­wes­to­ra i nas, architektów) na kooperacji z Państwem.
2. Czy przeprowadzili Państwo jakiekolwiek badania dotyczące komunikacji pieszej w tym rejonie i jak Państwa inwestycja wpłynie na komunikację pomiędzy kwartałami od ul. Lwowskiej do ul. Traugutta, a głównym przejściem dla pieszych na skrzyżowaniu Limanowskiego/Na Zjeździe w kierunku centrum Podgórza.

Projektowany budynek nie zamyka szczelnie kwartału zawartego pomiędzy ulicami Lwowską, Jó­zefińską i Na Zjeździe. Inwestorzy nie wykupili całości terenu od Gminy i pozostał pasaż (przejś­cie piesze) w poprzek, łączące skrzyżowanie ulic Lwowskiej / Dąbrówki z łukiem ul. Li­ma­nows­kiego / Na Zjeździe. Marzyłoby się i inwestorowi, i nam – projektantom – żeby to przejście (mię­dzy chodnikami ul. Lwowskiej i ul. Limanowskiego / Na Zjeździe) nabrało sympatycznego cha­rakteru, dostało zieleń i należytą oprawę. Proponujemy połączyć siły w staraniach i ne­goc­jac­jach wobec Gminy.
3. Jakimi względami kierowali się Państwo przy doborze elewacji budynku. Zwracamy uwagę na to, że w najbliższym sąsiedztwie nie stosuje się takie materiału na wykończenie.

Zaproponowaliśmy na elewacje materiał wysokiej jakości, odporny na działanie czasu i wy­stę­pu­jący m.in. w Starym Podgórzu, tj. cegłę ceramiczną. Takie elewacje, pochodzące z różnego o­kresu, można znaleźć w sąsiedztwie bliższym i dalszym: kamienice przy ul. Lwowskiej 6 czy Wę­gierskiej 7 (dawna Optima S.A.), czy powstający zespół budynków Atal przy ul. Nad­wiś­lańs­kiej. Warto zwrócić uwagę, że Podgórze (podobnie jak inne dzielnice Krakowa) nie ma jed­no­rod­nego 'zestawu materiałów’ fasadowych: są budynki o elewacjach tynkowanych, klin­kie­ro­­wych, kamiennych czy bardziej współczesnych okładzinach jak Hotel Qubus czy Cricoteka.
4. Czy w Państwa odczuciu zaprojektowanie budynku nawiązującego swoją wysokością do najwyższych w okolicy w części północnej nie zamyka widoku dla osób wjeżdżających do Podgórza od strony mostu? A cała bryła nie jest samolubnie dominująca nad resztą zabytkowej zabudowy?

Wysokość projektowanego budynku jest zgodna z wymaganiami miejscowego planu za­gos­po­da­rowania przestrzennego (mpzp) i nawiązuje do skali ist­nie­jącej sąsiedniej zabudowy (po­mi­ja­jąc niniejsztch wywodach biurowiec BPH). Bu­dy­nek projektowany jest niższy od kamienicy przy Lwowskiej 2 (niż­szy o ok. 2,6m), wyższy niż Lwowskiej 4 i 8, zbliżony wysokością do Lwowskiej 6 (wyższy o 40cm), Lwowskiej 17 (wyższy o 80cm), Józefińskiej 43 (wyższy o 70cm), zbliżony do Jó­ze­fińs­kiej 35 (wyższy o 10cm), niższy od pl. Bohaterów Getta 16 (niższy o ok. 4,4m). W widoku od stro­ny mostu budynki po obu stronach pro­jektowanego są odeń wyższe (ul. Lwowska 2 i pl. Bo­ha­terów Getta 16 i 17). Skądinąd widok od strony mostu się zmieni, biorąc pod uwagę rea­li­zo­wa­ną inwestycję spółki Buma (północna strona pl. Bohaterów Getta).
5. Jak wytłumaczą Państwo kształt dachu od strony ul. Lwowskiej? W MPZP, który Państwa obowiązuje jest zapisane, aby nawiązać kształtem dachu do istniejącej zabudowy. W naszym odczuciu dach ten przypomina dach na Galerii Krakowskiej.

Nad budynkiem zaprojektowaliśmy dachy dwuspadowe, o kątach nachyleniach zmiennych (8o-20o), zbliżonych do dachów sąsiedniej zabudowy. Pokrycie połaci od strony ulic Lwowskiej i Na Zjeź­dzie będzie wykonane z blachy tytanowo-cynkowej. Połacie od wnętrza dziedzińca będą wy­konane jako zieleń ekstensywna (całe wnętrze ma być zielone – na ziemi, na elewacjach i na da­chu). Dach nad Galerią Krakowską to płaski stropodach będący częściowo parkingiem ot­war­tym.
6. W jaki sposób będzie zapewniona odpowiednia ilość miejsc parkingowych dla tak dużej ilości nowych mieszkańców i użytkowników.

Pod budynkiem zaplanowany jest garaż podziemny (jednokondygnacyjny z uwagi na wysoki po­ziom wód gruntowych). Ilość miejsc postojowych jest zgodna z wymaganiami miejscowego pla­nu zagospodarowania przestrzennego (minimum 0,5mp/mieszkanie; nie określono minimalnej ilości miejsc postojowych dla usług, co wynika z ogólnej strategii miasta, która preferuje ko­mu­ni­kac­ję zbiorową nad indywidualną – tak sobie tłumaczę zapisy Studium i tego kon­kret­nego mpzp, które narzucają dla usług ograniczenie 'od góry’).
7. W jaki sposób będzie zapewniony dojazd do tej inwestycji – ul. Lwowska i sąsiednie są przeznaczone do ruchu pojazdów do 3,5t.

Tak jak do tej pory. Biuro zajmujące się sprzedażą mieszkań i lokali poprosiło nas o po­twier­dze­nie dopuszczalnego tonażu na otaczających ulicach. Wystąpiliśmy do ZIKiT i spodziewamy się do­­kumentu, z którego wyniknie, gdzie jakie pojazdy mogą wjechać. Zainteresowani kupnem lo­ka­li (sklepów) dostają – o ile się orientuję, to pytanie do inwestora i biura zajmującego się sprze­­dażą – informację o ograniczeniach tonażu i możliwości dojazdu ze strony ul. Na Zjeździe i Lwowskiej.
8. Czy przy projektowaniu kierowali się Państwo jakimikolwiek opiniami okolicznych mieszkańców, Rady Dzielnicy, innych instytucji?

Projekt został zaopiniowany i uzyskał po­zwo­le­nie konserwatorskie wydane przez MWKZwKr. Zakładamy, że mieszkańcy i Rada Dzielnicy brali u­dział w procedurze opiniowania mpzp, ok­reś­la­jącego parametry inwestycji (wskaźniki za­bu­dowy, powierzchni biologicznie czynnej, wy­so­koś­ci itd.). W postępowaniu administracyjnym o wy­danie pozwolenia na budowę brało udział kilka­dzie­siąt osób (mieszkańców okolicznych ka­mie­nic). Inwestorzy rozmawiali z każdą z nich – do­słow­nie – nikt się nie odwołał od wydanego po­zwolenia.