W najbliższą sobotę, 25 stycznia, zaczynają się ferie szkolne i studenckie. Przyniosą one pewne zmiany w organizacji komunikacji miejskiej na ich czas. Oprócz tego rozpocznie się drugi etap remontu rozjazdów pod Koroną, co spowoduje wyłączenie tam ruchu tramwajowego na trzy tygodnie. Dodatkowo pewne zmiany zostaną wprowadzone w naszej komunikacji na stałe. Pojawią się również zmiany jednodniowe. Niniejszy artykuł ma za zadanie pozbierać wszystko w całość.
Od 25 stycznia, z uwagi na II etap remontu rozjazdów torów tramwajowych pod Koroną (skrzyżowanie ul. Kalwaryjskiej i Legionów Piłsudskiego, przy pl. Niepodległości) całkowicie znikną z tego ciągu tramwaje jadące od strony Łagiewnik do okolic pl. Bohaterów Getta. Dodatkowo od 25 do 28 stycznia będzie wymieniana zwrotnica na skrzyżowaniu Wadowickiej i Rzemieślniczej. To spowoduje dodatkowe zmiany. Potem, od 29 stycznia, tramwaje wrócą na fragment ul. Wadowickiej (pomiędzy przystankami „Łagiewniki” a „Rzemieślnicza”).
W związku z tym, od 25 stycznia zawieszone zostają linie: 11, 19, 71, 76. Nadal zawieszone są: 6, 10 i 44.
Linia „1” będzie jeździć stałą trasą, ale nadal rzadziej – co 15 minut.
Linia „8” pojedzie znów zmienioną trasą – z Borku Fałęckiego do Łagiewnik bez zmian, następnie między Łagiewnikami a ul. Dominikańską przez ul. Brożka, Kapelankę, Monte Cassino, mostem Grunwaldzkim, ul. Dietla i Starowiślną pod Pocztę Główną. Dalej bez zmian na Bronowice Małe.
Linia „13” dalej będzie jeździć trasą zmienioną przez Starowiślną.
Linia „17” pojedzie zmienioną trasą: z Czerwonych Maków P+R bez zmian do przystanku Lipińskiego, następnie przez Kapelankę, Monte Cassino, most Grunwaldzki, Dietla i dalej swoją trasą przez Halę Targową na Dworzec Towarowy.
Linia „18” nadal będzie jeździć co 15 minut i niewielkim objazdem (między Dietla a Dominikańską przez Starowiślną i Pocztę Główną zamiast przez Stradomską i Wawel).
Linia „52” trasy nie zmieni, ale nadal pojedzie rzadziej – co 7,5 minuty.
Na linii czasowej „70” nic się nie zmieni – ani trasa (z Pleszowa na Salwator), ani częstotliwość.
Nowa linia czasowa „72” w dniach 25-28 stycznia pojedzie na trasie: Czerwone Maki P+R – Borek Fałęcki, przez Łagiewniki. Po tych czterech dniach linia zmieni trasę i pojedzie przywróconym odcinkiem Wadowickiej: z Czerwonych Maków P+R przez Łagiewniki do przystanku „Rzemieślnicza”. Następnie bez pasażerów skręci w lewo w Rzemieślniczą, zawróci na terenie zajezdni Podgórze i wyjedzie z powrotem. Przystanek początkowy „Rzemieślnicza” znajdzie się jako tymczasowy na ul. Rzemieślniczej przed skrętem w prawo w ul. Wadowicką. Pojedzie co 15 minut w dni powszednie i co 20 minut w weekendy.
Z połączenia szczytowych kursów linii „1” oraz zawieszonej linii „6” powstaje linia „74”. Połączy ona Wzgórza Krzesławickie z Kurdwanowem P+R przez ul. Kocmyrzowską, al. Pokoju, Halę Targową, ul. Starowiślną, pl. Boh. Getta i ul. Wielicką. Linia pojedzie tylko w godzinach szczytu co 15 minut.
Nowa linia zastępcza „77” połączy linie „19” i „11”. Pojedzie z Dworca Towarowego przez tunel, ronda Mogilskie i Grzegórzeckie, Halę Targową, ul. Starowiślną, pl. Boh. Getta, ul. Wielicką, estakadę nad Krakowem Płaszowem i skończy trasę na pętli Mały Płaszów P+R. Linia pojedzie co 15 minut przez cały dzień.
Linia „78” – niby zostaje bez zmian, ale będzie zawieszona na czas ferii szkolnych (na dwa tygodnie).
Linia „79” zostanie uruchomiona dopiero 29 stycznia i pojedzie po śmiesznie krótkiej trasie: Borek Fałęcki – Rzemieślnicza. Podobnie jak druga linia kończąca na Rzemieślniczej (72), ta też pojedzie co 15 minut przez cały dzień – ale tylko w dni powszednie! Po dojeździe do przystanku „Rzemieślnicza” tramwaj bez pasażerów skręci w lewo w Rzemieślniczą, zawróci na terenie zajezdni Podgórze i wyjedzie z powrotem. Przystanek początkowy „Rzemieślnicza” znajdzie się jako tymczasowy na ul. Rzemieślniczej przed skrętem w prawo w ul. Wadowicką.
Pojawi się zastępcza linia autobusowa „711” z Łagiewnik na pl. Boh. Getta. Pojedzie co 7,5 minuty w szczycie i co 10 minut poza szczytem i w weekendy. Linia stanie w Łagiewnikach (przystanek końcowy i początkowy na pętli Łagiewniki, przelotowy w stronę pętli Łagiewniki na ul. Brożka, a przelotowy w str. pl. Boh. Getta na Wadowickiej po zawróceniu), na przystanku Rzemieślnicza, Rondo Matecznego (w str. pl. Boh. Getta na Kalwaryjskiej jak nocny 904, w str. Łagiewnik na Wadowickiej za rondem na tymczasowym przystanku), Smolki, Korona i pl. Boh. Getta (przystanek końcowy i początkowy na jezdni dla ruchu ogólnego, a NIE na torowisku).
16 lat temu, w 2004 roku, podczas remontu ul. Kalwaryjskiej, Legionów Piłsudskiego i Limanowskiego tramwaje również nie kursowały tym odcinkiem. Skandaliczne było wtedy danie w zamian za wszystkie tramwaje jedynie linii „311” obsługiwanej zaledwie Autosanem H6 (najmniejszy autobus jaki wówczas kursował na liniach regularnych krakowskiej komunikacji miejskiej – od ponad 10 lat tak małych pojazdów już nie ma) i zaledwie co 30 minut, co jeszcze potem ograniczono do… 40 minut. Tutaj autobus będzie często, ale szkoda że równocześnie tramwajów nie „podciągnięto” do Zajezdni Podgórze wzdłuż ul. Rzemieślniczej. 16 lat temu tak zrobiono, a przystanki końcowe i początkowe „Zajezdnia Podgórze” zlokalizowano na końcu ul. Rzemieślniczej, przed wjazdem do zajezdni, na wysokości kamienicy podziurawionej kulami. Dzięki temu można było się przejechać ul. Rzemieślniczą, a dodatkowi pasażerowie z tamtych rejonów zyskali tramwaj. Wtedy kursowały tak linie „10” i „11”. Szkoda, że teraz też tak nie postanowiono – zwłaszcza że tramwaje i tak będą jechać w obu kierunkach całą ul. Rzemieślniczą, ale na pusto. Tak to obawiam się, że linia „72” a zwłaszcza „79” będą pustakami, uruchomionymi tylko po to, by coś jeździło. Tymczasem zarówno Ruczaj jak i Borek tracą sporo. Borek traci dojazd do dworca, Ruczaj traci linię 11 i 71 a nadal ma rzadziej kursujące 18 (co 15 minut zamiast co 7,5) i 52 (co 7,5 zamiast co 5). W zamian – ogryzek przez Łagiewniki do Rzemieślniczej. Trochę zyskuje os. Cegielniana (przystanek „Borsucza”), bo wreszcie będzie się dało stamtąd dojechać do centrum – szkoda, że tylko przez chwilę.
Również od 25 stycznia, tym razem do 9 lutego, pojawią się zmiany dotyczące ferii szkolnych.
Linie 49 i 78 będą zawieszone.
Linia 50 pojedzie rzadziej – co 7,5 minuty.
Linie 139, 502 i 503 pojadą rzadziej – co 10 minut.
25 stycznia to też początek ferii studenckich.
Z tego powodu zostaje zawieszona linia 429. Nie będzie kursować aż do 23 lutego.
Niestety od 25 stycznia na stałe zmieni swoją trasę linia „14”. Zostanie skrócona do pętli „Bronowice”. Przez to Bronowice Nowe będą miały rzadsze połączenie w stronę dworca czy ronda Mogilskiego. Nie będzie też bezpośredniego połączenia os. Widok z rondem Grzegórzeckim czy Dąbiem. Pamiętajmy, że ciągowi bronowickiemu już zabrano linię „44” (niby czasowo, ale w zamian trafiła ona jako „49” na Nowy Bieżanów, który potrzebował tramwajów – pytanie czy kosztem innej dzielnicy).
Dwie kolejne zmiany to utrudnienia jednodniowe.
25 stycznia w Wieliczce odbędzie się impreza pod nazwą „Spotkanie Noworoczne”. Z jej powodu linia „224” nieznacznie zmieni trasę w kierunku Centrum JP II. Od godz. 17:00 do godz. 21:30 przystanek „Wieliczka Solne Miasto” zostanie przeniesiony na ul. Nowy Świat.
Również 25 stycznia w Niepołomicach będzie demontowany żuraw, w związku z czym przez cały dzień wyłączony z ruchu będzie przystanek „Niepołomice Dworzec”.
Linia „211” w obu kierunkach ominie ten przystanek, a linie „221” i „301” będą skrócone do przystanku „Niepołomice Rynek”.