Z inicjatywy Stowarzyszenia PODGORZE.PL, Komisja Dialogu Obywatelskiego ds. Kultury, która skupia pod dwadzieścia organizacji pozarządowych wystąpiła z listem otwartych do Prezydenta Jacka z Majchrowskiego ws. przyspieszenia prac nad uchwałą krajobrazową. Poniżej jego treść:
Szanowny Panie Prezydencie,
Pragniemy wyrazić głębokie zaniepokojenie tempem prac nad uchwałą w sprawie ustalenia „Zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń” zwaną uchwałą krajobrazową. Ten akt prawny wydaje się być jedyną i od dawna wyczekiwaną przez mieszkańców szansą na opanowanie przestrzennego i reklamowego chaosu, z którym w coraz większym stopniu boryka się nasze miasto.
Prace nad uchwałą krajobrazową oficjalnie rozpoczęły się we wrześniu 2015 r. Ostateczny projekt poprzedzony był licznymi analizami, badaniami i ankietami, przeprowadzono także szeroko zakrojone konsultacje społeczne. Projekt trzykrotnie wyłożono do publicznego wglądu i rozpatrzono do niego kilkaset uwag. Biuro Planowania Przestrzennego prowadziło intensywną akcję informacyjną skierowaną do mieszkańców i przedsiębiorców. Założenia uchwały spotkały się z pozytywnym odbiorem zarówno ze strony miejskich aktywistów, jak i zwykłych mieszkańców.
Ostateczny projekt uchwały został przekazany pod obrady Rady Miasta Krakowa w czerwcu 2018 r., po czym dwukrotnie pojawiał się w porządku obrad sesji Rady Miasta i za każdym razem był z niego wycofywany. Trudno oprzeć się wrażeniu, że włodarzom zależało na wyciszeniu tematu uchwały przed jesiennymi wyborami samorządowymi. Pomimo iż w trakcie trzech lat intensywnych prac projekt został szczegółowo dopracowany oraz dogłębnie przeanalizowany i skonsultowany z mieszkańcami, Rada Miasta bez racjonalnego uzasadnienia zdecydowała się odesłać go do projektodawcy. Zgodnie z informacją przekazaną nam przez Wydział Planowania Przestrzennego ponowne przesłanie poprawionego projektu pod obrady Rady Miasta Krakowa przewidziane jest dopiero na IV kwartał 2019 r. Nie jest dla nas jasne, jakiego rodzaju poprawki są wprowadzane, czym są motywowane ani jaki był powód zgłaszania ich dopiero po zakończeniu prac nad projektem. Obawiamy się, że działania te mają na celu jedynie jak największe odsunięcie w czasie uchwały i złagodzenie proponowanych w niej ograniczeń.
Rozumiemy troskę branży reklamowej i niektórych przedsiębiorców, którzy staną przed wyzwaniem dostosowania sposobu prowadzenia działalności do standardów obowiązujących w cywilizowanym świecie. Niemniej pragniemy przypomnieć, że w przeprowadzonej przez Miasto w 2015 r. oficjalnej ankiecie, stanowiącej wstęp do prac nad uchwałą krajobrazową, miażdżąca większość biorących udział w badaniu mieszkańców (97,5%) uznała, że Kraków boryka się z problemem nadmiaru reklam w przestrzeni miejskiej. 97,8% respondentów uznało również, że w obecnej sytuacji konieczna jest regulacja prawna dotycząca zasad umieszczania reklam w Krakowie. Stan prac nad uchwałą skłania nas jednak niestety do przykrej refleksji, że opinia i postulaty mieszkańców mogą zostać zlekceważone.
Głęboko zaniepokojeni trudną do wytłumaczenia sytuacją, apelujemy do Prezydenta oraz Rady Miasta Krakowa o jak najszybsze uchwalenie uchwały krajobrazowej w dotychczasowym, szeroko konsultowanym i społecznie zaakceptowanym kształcie. Oczekujemy, że wybrane w powszechnych wyborach władze będą w swych działaniach kierować się wolą mieszkańców, których zdecydowana większość wyraża pragnienie mieszkania w czystym, uporządkowanym i estetycznym mieście. W chwili obecnej stan ten można osiągnąć najszybciej i najskuteczniej tylko dzięki niezwłocznemu uchwaleniu uchwały krajobrazowej.