KRÓL PLAKAT SZUWARYSzuwary Cafe (ul. Zabłocie 33) zaprasza 24 kwietnia o godz. 18.14 na wernisaż wystawy rysunków Krzysztofa S.Króla pt.”Kradzież myśli…”. Wystawa potrwa do 25 maja 2014.

O autorze: Krzysztof S. Król ukończył Akademię Ekonomiczną i związany jest ze środowiskiem turystycznym Krakowa. Sztuka jest jego światem od ponad 40 lat. Opowiadane przez niego historie mogą niepokoić, a nawet niekiedy przerażać. Niektóre z nich powinny jednak powodować rozluźnienie, a nawet niepohamowany śmiech. Podróże do Chin i na Daleki Wschód zmieniły jego postrzeganie rzeczywistości i estetyki. Widoczne jest to szczególnie w rysunkach, w których stara się dynamiczną syntezą skupić uwagę na jednym, nieistotnym z pozoru punkcie. Używane przez niego techniki malarskie to: tempera, pastel, tusz, ołówek, gwasz, olej.  Artysta mieszka i pracuje w Krakowie.

Wystawy w Krakowie/Exhibitions in Kraków

 

2013 – Nowohucki Festiwal Sztuki, Targi Sztuki „Sztukobranie”

2010 – Galeria „Winnacja”

2004 i 2003- Centrum Sztuki Współczesnej SOLVAY

2002 – Nowohuckie Centrum Kultury

2002 i 2003 – Cafe Manekin

2002 – Galeria „m”, Klub Kuźnia

1990 i 1991 – Dom Studencki PIAST

1990 – Teatr Stary im. H. Modrzejewskiej

1990 – Galeria Pisma Literacko-Artystycznego

1989 – Galeria Klubu Międzynarodowej Prasy i Książki

1988 – Studenckie Centrum Kultury ROTUNDA

1988 – DESA Galeria „A” Ellen Koszyk

Coroczny (od 1999) udział w charytatywnej aukcji  organizowanej przez Stowarzyszenie „Wielkie Serce”.

Joanna Gościej – Lewińska, kierownik Galerii „Centrum” w Nowohuckim Centrum Kultury w Krakowie:

 

Twórczość malarską i rysunkową Krzysztofa S. Króla wyjątkowo trudno scharakteryzować, bowiem nie ma artystów mu podobnych. Nie ulega wątpliwości, że jest to sztuka i symboliczna i metaforyczna zarazem. Nie ma tu jednak żadnych symboli umownych. Artysta znajduje odpowiedniki ze świata zewnętrznego, poznawalnego zmysłowo dla wyrażenia swoich stanów wewnętrznych. Jednak i te odpowiedniki zostały przez niego przetworzone, zdeformowane, przemienione tak, że nabierają nowych znaczeń budząc w widzu uczucia i doznania trudne do określenia w kategoriach logicznego rozumowania. Przekazowi obrazów Króla należy się poddać, niejako bezwolnie, nie usiłując schwytać i sklasyfikować skojarzeń które wywołują. Dlatego też treściowa analiza jego prac malarskich ma wartość względną i subiektywną. Obok malarstwa artysta szczególnie upodobał sobie rysunek. Cykle rysunkowe Króla są cyklami otwartymi. Powracające w nich uparcie wątki, obsesje i wizje składają się na jedyny w swoim rodzaju, stale wzbogacany świat, w którym stawiane jest pytanie o sens ludzkiej kondycji, sens stosunków międzyludzkich – stosunku podrzędności i nadrzędności, płci „słabej” i pozornie tylko „silniejszej”, prawdy i fałszu, pozoru i obłudy czy zakłamania, charakterologicznej współzależności postaw i sytuacji. Metaforyczna poetyka, którą artysta się przy tym posługuje pozwala mu wyraźnie zaznaczać swoje przekonania i poglądy, zachowując szczególny rodzaj humoru.  Krzysztof S. Król nie maluje ani nie rysuje ani kwiatów, ani krajobrazów, nie maluje kompozycji o pomyślanym z góry temacie. Maluje obecności, które od nikogo z zewnątrz nie pożyczają swych znaczeń i które dlatego tak trudno ponazywać, opisać i które dlatego właśnie tak natarczywie potrzebę opisu uprzytamniają.

(materiały organizatorów)