Ostatnie zmiany w komunikacji miejskiej wprawdzie dotyczyły innych rejonów, ale siłą rzeczy odbiły się na całym mieście, w tym na szeroko rozumianym Podgórzu. Pewne zmiany tymczasowe weszły w życie dzisiaj, tj. w sobotę 12.02., zaś kolejne zmiany (tym razem na stałe) wejdą w życie w poniedziałek, 14.02.

Niekończąca się historia z remontem ul. Królowej Jadwigi przyniosła kilkanaście dni temu nieoczekiwany zwrot akcji – autobusy obu przewoźników przestały jeździć po bitej drodze dziurawej jak sito z obawy o pojazdy i bezpieczeństwo pasażerów. Po kilku godzinach dziury prowizorycznie załatano i autobusy wróciły na swoje trasy, ale remont nadal powoduje potężne utrudnienia – ciężko jest o punktualność autobusów, co ma wpływ na komunikację w całym mieście.

Stąd tymczasowe zmiany, które weszły w życie od dzisiaj, tj. od soboty 12 lutego. Dla Dębnik i okolic ronda Grunwaldzkiego oznacza to zamianę linii 252 na linię 300, ale zmian jest więcej.
I tak, linie 192 (Dworzec Główny Wschód – Chełm) i 252 (os. Podwawelskie – Kraków Airport) zostały zawieszone.
Linia 102 nie zmieniła trasy, ale jeździ obecnie z częstotliwością linii 192, czyli częściej (przez większość tygodnia co 20 minut). Dla Zakamycza czy Bielan zmiana na plus.
Linia 152 jeździ trasą czasowo skróconą – z pl. Centralnego przez Olszę II i centrum miasta do al. Focha bez zmian, a następnie z ul. Królowej Jadwigi linia skręca w ul. Piastowską i jedzie na Cichy Kącik. Został więc przeniesiony przystanek „Piastowska” (dawniej „Słonecznikowa”) na ul. Piastowską (jak dla linii 102) w stronę Cichego Kącika. Częstotliwość pozostała bez zmian.
Pojawiła się nowa linia oznaczona numerem 300. Jeździ z os. Podwawelskiego przez rondo Grunwaldzkie (na którym zawraca), ul. Monte Cassino, Zielińskiego, przez most Zwierzyniecki i dalej ul. Księcia Józefa (w tym obwodnicą Przegorzał), poza Krakowem do ronda w Kryspinowie i następnie do pętli Kraków Airport. Linia 300 kursuje z taką samą częstotliwością jak dotychczasowa 252. Co ciekawe, jako że jest linią aglomeracyjną przyspieszoną, obsługuje tylko niektóre przystanki. Są to: „Osiedle Podwawelskie” (na „dużej” pętli, tam, gdzie m.in. linie 112 czy 124), „Rondo Grunwaldzkie”, „Szwedzka”, „Bielany”, „Balice Olszanica Bory” oraz „Kraków Airport”. Jest to więc linia mocno przyspieszona. Moim zdaniem warto, żeby została na stałe, ale oczywiście nie kosztem linii 252.
Zastępcza linia 734 połączyła Cracovię Stadion z Chełmem. Przez Wolę Justowską kursuje al. Modrzewiową i al. Kasztanową (jak w normalnych warunkach linie 102, 192 i 252). Kursuje co pół godziny tylko w dni powszednie w godzinach szczytu (ok. 6:00-9:00 i 14:00-18:00) oraz w soboty od ok. 9:00 do 15:00.
Zastępcza linia 792 kursuje w zasadzie wydłużoną trasą zawieszonej 192, jedynie w rejonie Woli Justowskiej jeździ skrótem przez ul. Królowej Jadwigi (jak normalnie 152). Linia 792 kursuje z Dworca Głównego Wschód przez Nowy Kleparz, Aleje Trzech Wieszczów, al. Focha, ul. Królowej Jadwigi i Chełm, dalej ul. Olszanicką. Co drugi kurs skończy trasę na pętli „Cmentarz Olszanica”, co drugi pojedzie dalej do przystanku „Olszanica Bory” (przystanek końcowy przez, a początkowy po zawróceniu na rondzie). Linia jeździ z częstotliwością linii 192.
Linie 134 i 902 kursują zaś bez zmian.

Od poniedziałku kolejne zmiany, tym razem na stałe. W ramach współpracy z ościennymi gminami rozwija się koncepcja linii aglomeracyjnych przyspieszonych, oznaczonych numerami 3xx i kursujących z dość wysoką częstotliwością, jak na krakowskie warunki linii podmiejskich. Do istniejącej od 2008 roku linii 304 (Dworzec Główny Zachód – Aleje Trzech Wieszczów – rondo Matecznego – Kamieńskiego – Wielicka – Wieliczka Miasto) dołączyła niedawno wydłużona i wzmocniona linia 301 (aktualnie na trasie: Nowy Kleparz – Aleje Trzech Wieszczów – rondo Matecznego – Kamieńskiego – Wielicka – Wieliczka – Niepołomice Dworzec). Wcześniej uruchomiono również linie 307 (os. Podwawelskie – Aleje Trzech Wieszczów – Nowy Kleparz – al. 29 Listopada – Węgrzce – Michałowice P+R) oraz 337 (Nowy Kleparz – Owczary Pętla). Dopiero co doszła, choć raczej tymczasowo, linia 300 (os. Podwawelskie – Kraków Airport), a już powstanie kolejna, niestety kosztem linii miejskich.

Od poniedziałku, 14 lutego, linie 114 (os. Podwawelskie – Chełmońskiego Pętla) oraz 210 (Bronowice Małe – Będkowice Pętla) zostaną zlikwidowane.
W zamian pojawi się linia 310, jako aglomeracyjna przyspieszona, łącząca os. Podwawelskie z Będkowicami (niemal co drugi kurs będzie jednak kończył trasę w Białym Kościele Murowni).
Linia obsłuży następujące przystanki: Os. Podwawelskie, Rondo Grunwaldzkie, Jubilat, Muzeum Narodowe, AGH/UR (ten przystanek tylko w stronę os. Podwawelskiego), Czarnowiejska, Przybyszewskiego, Bronowice SKA, Rondo Ofiar Katynia, Stawowa, Jasnogórska i następnie wszystkie przystanki poza miastem (w II strefie biletowej). Linia będzie kursować co 15 minut w szczycie i co 30 minut poza szczytem (co drugi kurs jednak skrócony do Białego Kościoła Murowni) oraz co ok. 70 minut w soboty, niedziele i święta.
Linia 511 pojedzie po dłuższej trasie: Os. Na Stoku – Chełmońskiego Pętla. Z os. Na Stoku do przystanku Przybyszewskiego pojedzie jak dotychczas, a dalej ul. Armii Krajowej, Jasnogórską, Chełmońskiego i Stawową do Chełmońskiego Pętli (powrót Stawową), więc na tym odcinku zastąpi linię 114. Na nowym odcinku linia obsłuży w obu kierunkach przystanki: Przybyszewskiego, Zarzecze, Bronowice SKA, Rondo Ofiar Katynia i Stawowa, zaś tylko w stronę Chełmońskiego Pętli przystanki: Jasnogórska, Piaskowa, Chełmońskiego Osiedle. Linia będzie kursować w wydłużonych godzinach względem obecnych: w dni powszednie od ok. 6:00 do 10:00 i od ok. 13:00 do 20:00 co 15 minut, zaś w soboty od 9:00 do 19:00 co 20 minut.
Linia 910 wykona tylko jedną parę kursów każdej nocy – z Bronowic Małych o 23:15, z Będkowic Pętli o 0:11. Niestety znika więc druga para kursów, o 1:30 z Bronowic Małych i ok. 2:20 z Będkowic. Zapewne nie cieszyły się dużym zainteresowaniem, tym niemniej szkoda, że znika ta jedyna opcja dostania się do (lub wydostania się z) Będkowic w środku nocy.

Nowa organizacja komunikacji jest jednak bardziej niekorzystna w granicach Krakowa. Nowa 310 będzie obsługiwana standardowymi autobusami, a nie przegubowymi jak dotychczasowa 114. Ponadto pojedzie rzadziej, a w weekendy zdecydowanie rzadziej. Rekompensata za mocną, całotygodniową linię na ul. Chełmońskiego jest jedynie ogryzkiem – 511 pojedzie tylko w wydłużonych godzinach szczytu i w soboty. Dostanie się np. do przystanku „Piaskowa” o godz. 23:00 w dzień powszedni (lub o jakiejkolwiek godzinie w niedzielę) będzie już niemożliwe. Czy naprawdę nie dało się tam puścić również linii 501?