Zwykle zmiany w komunikacji spowodowane remontami wiążą się z jednej strony z utrudnieniami dla pasażerów, z drugiej – z możliwością przejazdu ciekawymi trasami dla miłośników komunikacji miejskiej.

Najbliższy remont pętli w Łagiewnikach nie spowoduje jednak większych utrudnień dla pasażerów – naprawa będzie miała miejsce w weekend, w Borku Fałęckim będzie nawet więcej tramwajów, a czas przejazdu wydłuży się może o jedną, dwie minuty – może za to stanowić nie lada atrakcję dla samych pasażerów. A o co chodzi?

W najbliższy weekend (10-11.03.) będą naprawiane i wymieniane niektóre zwrotnice w Łagiewnikach, stąd niektóre relacje na tej pętli będą nieprzejezdne dla tramwajów. Z tego względu linie „8”, „10” i „19” jadące w kierunku Łagiewnik od przystanku Rzemieślnicza skręcą w samą ulicę Rzemieślniczą, przejadą przez teren Stacji Obsługi Tramwajów „Podgórze”, skąd wyjadą na ul. Brożka i tamtędy dojadą do Łagiewnik. Dalej wszystkie te trzy linie pojadą do Borku Fałęckiego, co powinno ucieszyć jego mieszkańców (i dojeżdżających spoza Krakowa liniami aglomeracyjnymi), bowiem przynajmniej na te dwa dni Borek zyska dodatkową linię – „10” bowiem na co dzień kończy trasę wcześniej, w Łagiewnikach.

Nieco zmienioną trasę wszystkie te trzy linie będą miały również w przeciwnym kierunku. Tutaj nie przejadą na wprost z Zakopiańskiej w Wadowicką, lecz skręcą w lewo w Brożka i zaraz w prawo przez teren pętli (przez tory, na których na co dzień stoi linia „10” bez pasażerów). To również będzie ciekawostka, choć już nieco mniejsza, bo przyćmiona przejazdem przez zajezdnię w przeciwnym kierunku.

Nieco więcej zamętu zasieje linia „11”, która ominie stare Podgórze, rondo Matecznego, Łagiewniki i os. Cegielniana. Od przystanku „Podgórze SKA” (przy ul. Powstańców Wlkp.) linia skieruje się na pl. Bohaterów Getta, dalej przez ul. Starowiślną, w lewo w Dietla (nieużywanymi łukami), tam obsłuży przystanek „Starowiślna” (również na co dzień nieczynny w żadnym z obu kierunków), a potem pojedzie przez most Grunwaldzki, rondo Grunwaldzkie, Centrum Kongresowe ICE, ul. Monte Cassino i Kapelankę – od przystanku „Lipińskiego” linia wróci na stałą trasę.

Dodajmy, że nie jest to pierwsza sytuacja, kiedy linie tramwajowe przejeżdżają przez teren zajezdni „Podgórze” ani kiedy jadą ulicą Rzemieślniczą. Niżej podpisany pamięta dwie sytuacje, kiedy liniowymi tramwajami można było jechać ul. Rzemieślniczą, w tym jedną, kiedy również tramwaje przejeżdżały przez teren Stacji Obsługi Tramwajów „Podgórze”.

Cztery lata temu, na dwa dni weekendu, 2 i 3 sierpnia 2014 roku, podobną trasę od ronda Matecznego do Łagiewnik lub ulicy Brożka (i także tylko w tę stronę) pokonywały linie: „8”, „10” i „23”. Wszystkie trzy linie jechały przez Rzemieślniczą i teren Stacji Obsługi Tramwajów „Podgórze”, przy czym linia „23” od razu po wyjeździe skręcała w ul. Brożka omijając cały węzeł „Łagiewniki”.

Czternaście lat temu zaś, podczas remontu ul. Kalwaryjskiej w 2004 roku, linie „10” i „11” kursowały dalekimi objazdami przez ul. Dietla, rondo Grunwaldzkie, ul. Monte Cassino, Kapelankę i Brożka, lecz nie kończyły trasy w Łagiewnikach, a jechały „pod prąd” swoich ówczesnych stałych tras ulicą Wadowicką do przystanku „Rzemieślnicza”; tam skręcały w lewo w samą Rzemieślniczą i zatrzymywały się na przystanku „Zajezdnia Podgórze” przed bramą. W powrotną stronę przystanek początkowy był zlokalizowany również po wyjeździe z zajezdni, przy kamienicy. Wówczas pasażerowie nie mogli wjechać na teren zajezdni, ale za to przez te kilka miesięcy można było jeździć w obu kierunkach po ulicy Rzemieślniczej. Niżej podpisany sam tak wówczas robił, będąc jeszcze licealistą.