No i doczekaliśmy! Most im. Józefa Piłsudskiego będzie trwale iluminowany. Przypomnijmy, że po raz pierwszy, tylko na pół godziny, miało to miejsce w dniu 25 września 2005 roku na finał IV Podgórskich Dni Otwartych Drzwi organizowanych przez Stowarzyszenie PODGORZE.PL. A wszystko dzięki uprzejmości firmy ES System.

Od tego czasu kilkakrotnie zgłaszaliśmy projekt iluminacji mostu do Budżetu Obywatelskiego, jednak zawsze ustępował miejsca pilniejszym potrzebom. Teraz w ramach przebudowy ul. Krakowskiej zaplanowana została trwała iluminacja, jak również gruntowny remont mostu obejmujący m.in. piaskowanie i pomalowanie konstrukcji, wymianę skorodowanych nitów. Zostanie także wyciszone torowisko i wymieniona nawierzchnia jezdni oraz chodników. Przypomnijmy, że oryginalnie nawierzchnia mostu była pokryta „limbitem”, rodzajem asfaltu produkowanego przez drohobycką Państwową Fabryka Olejów Mineralnych „Polmin”. Fragment tej nawierzchni wraz z mosiężnym napisem Limbit Polmin, która kiedyś znajdowała się na moście znajduje się obecnie w zbiorach Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie.

Konstrukcja mostu została wykonana prze Zjednoczone Fabryki Maszyn, Kotłów i Wagonów L. Zieleniewski i Fitzner – Gamper, o czym przypomina umieszczona na moście tabliczka. Most został otwarty 19 stycznia 1933 roku. W styczniu 1945 został wysadzony przez wycofujące się wojska niemieckie. Konstrukcja została podniesiona z Wisły i w 1948 roku został przywrócony ruch.

Na razie zdjęcia iluminowanego mostu z 2005 roku, a już nie możemy się doczekać na zakończenie prac!