Adam Łaczek pisze:
Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu ujawnia plany nowego dworca autobusowego, który ma powstać przy ulicy Powstańców Wielkopolskich. Czy nowy dworzec okaże się sukcesem? W Krakowie brak jest obecnie rozwiązań integrujących różne sposoby komunikacji zbiorowej.
Na dworzec przeznaczony zostanie niezagospodarowany obszar o powierzchni około 1 hektara.
Na stronie ZIKiT-u przeczytamy także: „Na terenie terminalu zlokalizowany będzie: parterowy budynek o powierzchni około 200,0 m2 z poczekalnią, pomieszczeniami dla kierowców i dyspozytorów, węzłem sanitarnym oraz niewielkim punktem handlowym, plac manewrowo – przesiadkowy, stanowiska postojowe transportu publicznego.
W ramach przedsięwzięcia przewidziano stanowiska autobusowe dla wysiadających, stanowiska dla wsiadających (komunikacja miejska, w tym również tabor przegubowy oraz prywatni przewoźnicy), jak również stanowiska odstawcze. Perony przystankowe dla podróżnych zostaną zadaszone, poprzez realizację wiaty o wymiarach 12,0 m x 52,0 m połączonej z konstrukcją budynku oraz wiat przystankowych. Dodatkowo poza placem manewrowym dla komunikacji zbiorowej, przewidziano parking dla samochodów osobowych. Teren terminalu zostanie ponadto wzbogacony projektowaną zielenią wysoką i niską. Cały obiekt będzie w pełni dostępny dla osób niepełnosprawnych.
Termin umowny zakończenia realizacji inwestycji – czerwiec 2011 r.”
Plan dworca może budzić jednak pewne zastrzeżenia:
Po ukończeniu trasy tramwajowej na Płaszów wiele z linii autobusowych kursujących z Płaszowa zostanie zlikwidowana lub skrócona do odcinka rozpoczynającego się na pętli autobusowej na osiedlu Lipska. Istnieje zatem uzasadniona obawa, że nowy obiekt jest dla miasta po prostu za duży. Z drugiej strony dworzec będzie nakierowany zapewne na prywatną komunikację zbiorową jadącą z kierunku Wieliczka/Niepołomice/Podłęże. I na jej potrzeby sprawdzi się idealnie. Niestety jest ryzyko, że dla pasażerów linii kursujących po zakorkowanej ulicy Wielickiej korzystniejsza będzie wcześniejsza przesiadka na tramwaj, wobec czego autobusy często będą jeździć po prostu puste.
Nie zwrócono uwagi na fakt, że w przyszłości dworzec ma być zintegrowany z planowanym przystankiem Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej „Powstańców Wielkopolskich”. Brak jest odpowiedniej przestrzeni dla pieszych do prawidłowego obsłużenia ciągu: przystanek tramwajowy/dworzec – przystanek SKA.
Proponowany parking dla kilkunastu samochodów jest pozbawiony sensu. Z jednej strony jest za mały, by mówić tutaj o jakimś praktycznym zastosowaniu Park&Ride, z drugiej zaś obecnie wszystkie sąsiadujące obiekty handlowo-usługowe mają wystarczającą ilość miejsc parkingowych. Ciężko zgadywać czym kierowano się projektując ten parking.
W projektowanym terminalu brak jest natomiast parkingu dla rowerów. Mała przestrzeń dworca pozwala na umieszczenie tam zaledwie kilku miejsc postojowych dla samochodów, ale już kilkuset miejsc parkingowych dla rowerów. Parking w systemie Bike and Ride byłby tutaj znacznie praktyczniejszym rozwiązaniem.
Całościowo jednak nowy projekt sprawia bardzo korzystne wrażenie. Połączenie przystanku tramwajowego na Wielickiej, dwóch przystanków kolejowych (Krzemionki i Powstańców Wielkopolskich) oraz terminala autobusowego nawiązuje do rozwiązań komunikacyjnych Dworca Głównego. Jeśli wszystkie środki transportu będą odpowiednio zintegrowane, powstanie tam jeden z najważniejszych węzłów komunikacyjnych Krakowa, a swoim zasięgiem oddziaływania obejmie też sąsiednią gminę Wieliczka.
A co Wy sądzicie o tym projekcie?