Już w sobotę, 23 grudnia, zostanie otwarty parking typu P+R na Kurdwanowie. Skrót „P+R” pochodzi z angielskiego „park and ride”, co na polski tłumaczy się jako „parkuj i jedź” – czyli zaparkuj samochód i przesiądź się na komunikację zbiorową. Kurdwanowski parking będzie trzecim tego typu miejscem w Krakowie, w tym drugim z prawdziwego zdarzenia. Pełny parking P+R działał na razie bowiem tylko na Czerwonych Makach. Ten drugi, przy giełdzie na Balickiej, jest na terenie prywatnym i praktycznie nie ma tam kontroli względem tego, czy parkujący faktycznie mają bilet na komunikację miejską; dodatkowo niejednokrotnie bywa zamykany.

Parking P+R na Kurdwanowie powstał na pustym terenie pod pętlą tramwajową. Według pierwotnych zamysłów, jeszcze z czasów planowania budowy samego torowiska tramwajowego na Kurdwanów, pod pętlą miał się znajdować dworzec autobusowy komunikacji miejskiej, który przejąłby część autobusów z Borku Fałęckiego. Koniec końców jednak plany ograniczono i wybudowano samą trasę tramwajową.

Nowy parking pomieści 167 samochodów. Znajdują się na nim również stanowiska do ładowania samochodów elektrycznych a także zadaszone i oświetlone miejsca parkingowe dla rowerów. Przy drogach dojazdowych (na Witosa i Halszki) ustawiono elektroniczne tablice, które informują w czasie rzeczywistym o ilości wolnych miejsc postojowych.

Parking będzie funkcjonował tak jak ten na Czerwonych Makach. Można się więc domyślać, że i ten będzie czynny codziennie od 4:30 do 2:30 (maksymalnie o tej godzinie należy z niego odjechać; nie będzie więc funkcjonował jako darmowe miejsce parkingowe przez całą dobę). Parking będzie bezpłatny dla osób posiadających zapisany ważny bilet KMK (Komunikacji Miejskiej w Krakowie) na KKM (Krakowskiej Karcie Miejskiej), MKA (Małopolskiej Karcie Aglomeracyjnej) lub w aplikacji iMKA. Pozostałe osoby przy wjeździe wykupią sobie w automacie bilet za 10 zł, który upoważni zarówno do zaparkowania samochodu do godziny 2:30 jak również do nieograniczonej liczby przejazdów środkami komunikacji publicznej w granicach miasta – również do godziny 2:30. Pozostawienie samochodu poza dobą parkingową (powyżej godziny 2:30) będzie skutkować opłatą dodatkową w wysokości 100 złotych.

Jak podaje serwis Magiczny Kraków, budowa parkingu kosztowała ok. 3,7 mln zł, przy czym 80% to dofinansowanie ze środków wspólnoty europejskiej. Parking P+R był budowany przez pięć ostatnich miesięcy.

Dzięki inwestycji prawdopodobnie ograniczone zostanie wykorzystanie „nieoficjalnego P+R” znajdującego się przy samym przystanku tramwajowym dla wsiadających, obok bankomatu, gdzie samochody ścieśniały się na niewielkim terenie. Zapewne mniej osób będzie też o poranku szukać miejsc na osiedlowych uliczkach. Równocześnie istnieją jednak obawy o przepustowość ulicy por. Halszki. Wjazd i wyjazd z nowego parkingu znajdują się bowiem od tej ulicy. Na ul. por. Halszki już teraz o poranku występują bardzo duże korki w stronę pętli tramwajowej, a popołudniami w stronę ulicy ks. Stojałowskiego. Teraz ulica być może będzie musiała przyjąć jeszcze więcej samochodów.

Zapewne w najbliższym czasie należy się spodziewać zmiany nazwy pętli tramwajowej i węzła przesiadkowego „Kurdwanów” na „Kurdwanów P+R”, ale tutaj brak jeszcze oficjalnych komunikatów. Być może zmiana nastąpi razem z większymi zmianami w komunikacji miejskiej, które wejdą w życie 8 stycznia.

Otwarty 5 lat temu parking na Czerwonych Makach i właśnie otwierany parking na Kurdwanowie to niejedyne tego typu inwestycje na prawym brzegu Wisły. Już za dwa tygodnie, około 10 stycznia ma zostać otwarty kolejny P+R – tym razem przy pętli tramwajowej Nowy Bieżanów. Jeśli zaś wszystko pójdzie zgodnie z planem, następny parking P+R zostanie otwarty jesienią 2018 roku przy pętli Mały Płaszów.