Dzięki uprzejmości p. Łukasza Pieniążka zamieszczamy kilka faktów w historii podgórskiego pogotowania. Jeśli ktoś chciałby coś dodać lub posiada archiwalne zdjęcia – prosimy o kontakt.

Stacja pogotowia ratunkowego na terenie Podgórza rozpoczęła działalność 1 lutego 1960 roku – jej otwarcie było spełnieniem postulatu Frontu Jedności Narodu. Ulokowano ją w byłym sklepie przy Rynku Podgórskim 2, gdzie ma siedzibę po dziś dzień Oddział Nr 2 Krakowskiego Pogotowia Ratunkowego. Początkowo stacja posiadała trzy wyjazdowe zespoły lekarskie i ambulatorium. Tabor stanowiły sanitarki „Warszawa” M-20 i „Skoda” 1201 Tudor należące do Wojewódzkiej Kolumny Transportu Sanitarnego w Krakowie, wyposażone już w tym czasie min. w radiotelefony ZOPAN-2 oraz aparaty „Ambu”. W latach późniejszych na stacji zostaje również otwarta dyspozytornia zespołów wyjazdowych. W 1975 roku po reformie administracyjnej zgodnie z zarządzeniem Prezydium Miasta Krakowa stacje dzielnicowe (w tym podgórska) zostają włączone w struktury Krakowskiego Pogotowia Ratunkowego. Natomiast w budynku przy ul. Nadwiślańskiej 4 (dawna elektrownia podgórska) swoją siedzibę znalazło Pogotowie Zakaźne, zajmujące się transportem chorych zakaźnie i zwłok. Po koniec lat 90-tych zostało przeniesione na ul. Śniadeckich. W 1993 roku na podgórską stację zostaje skierowany ambulans m-ki Volvo 244, jeden z dwóch podarowanych ze Szwecji dla Krakowskiego Pogotowia Ratunkowego, a rok później zostaje utworzony zespół reanimacyjny „R-4” – długo oczekiwany czwarty na terenie Krakowa, mający do dyspozycji nowoczesny ambulans m-ki Citroen C25D wraz z wyposażeniem. Dekadę później (2004) wraz z uruchomieniem Centrum Powiadamiania Ratunkowego przy ul. Św. Łazarza 14, ulegają likwidacji dyspozytornie dotychczas działające przy oddziałach, w tym to ulokowane w Rynku Podgórskim, natomiast w 2009 roku ostatecznie ulega likwidacji ambulatorium POZ-u. Jako ciekawostkę nadmienię, że w latach 1999-2000 na stacji w Podgórzu był kręcony przez telewizje TVN serial dokumentalny – „Na ratunek”. Obecnie przy Rynku Podgórskim 2 dyżurują trzy Zespoły Ratownictwa Medycznego Krakowskiego Pogotowia Ratunkowego w tym jeden specjalistyczny z lekarzem „S-4” oraz paramedyczne „P-2” i „P-3”, wyposażone w ambulanse ratunkowe m-ki Mercedes Sprinter oraz Renault Master.

Tabor podgórskiego pogotowia:

 

Lata 60-te Warszawy M-20 i Skody 1201 Tudor

Lata 70-te Warszawy 223A

Lata 80-te Fiaty 125p/FSO 1500

 

1990 RAF Łotvia (W-1)

1993 Volvo 244 (W-1)

1994 Polonez Cargo Ambulans (W-2) i Citroen C25D Cimos (R-4)

1995 Polonez Caro Ambulans (W-2)

1998 Toyota Hiace (R-12)

1999 Renault Trafic (R-4)

 

2000 Mercedes Sprinter 312 D (R-4), Toyota Hiace (RW-1 i RW-2), Fiat Ducato 2.0 (O-3)

 

2001 Ford Transit 2000 (R-4)

2002 Mercedes Sprinter 313 Cdi (R-4)

2006 Mercedes Sprinter 316 Cdi (P-3)

2007 Renault Master (P-2)

2008 Renault Master (S-4)

2011 Renault Master (P-3)

Oczywiście w między czasie jeździły też inne rezerwowe karetki WKTS Kraków takie jak: Volkswagen T3 Transporter, Mercedes W123 czy amerykański Ford Ecoline.