W dniu 31 sierpnia zostaną wprowadzone powakacyjne rozkłady jazdy komunikacji miejskiej. Warto przyjrzeć się tym dotyczącym Podgórza, bowiem czeka nas również sporo zmian tras. Głównym powodem jest otwarcie estakady nad dworcem kolejowym w Płaszowie.
Zacznijmy od Kurdwanowa. Linię 6 zobaczymy na przystankach we wszystkie dni tygodnia (dotychczas nie kursowała w niedzielę), ale za to będzie miała krótsze godziny kursowania: po 20:00 na przystankach jej nie zobaczymy. Linia 24 wraca do częstotliwości: 10 min. w szczycie i 20 min. poza szczytem, ale nadal – z uwagi na remont ul. Dunajewskiego – będzie omijała Dworzec Główny. Linia 50 pojedzie przez nową estakadę, co 5 min. w szczycie i 10 min. poza szczytem. Spotkamy ją dzięki temu na ul. Kuklińskiego czy Herlinga-Grudzińskiego, ale nie będzie już kursować przez Halę Targową, Starowiślną czy pl. Boh. Getta. Linia 174 z grubsza wraca do rozkładu sprzed wakacji, ale w święta będzie kursować zaledwie co pół godziny (dotychczas jeździła co 20 min.).
Nowy Bieżanów i sąsiednie osiedla również będą miały tramwaj przez estakadę – pojedzie tamtędy linia 9. Ograniczone zostanie kursowanie linii 23: w soboty nie będzie się pojawiała na przystankach od późnego popołudnia, a w niedziele w ogóle.
Na Małym Płaszowie stosunkowo najwięcej zmian. Zostaje linia 20 na Bronowice Małe. Zniknie linia 7 (pojawi się na Dąbiu), za to trafi tu linia 12, kursująca tylko w godzinach szczytu do Ronda Grzegórzeckiego i dalej po trasie 22 na Borek Fałęcki. Linia 11 z Małego Płaszowa skieruje się na estakadę, po czym wzdłuż Wielickiej, Limanowskiego i Kalwaryjskiej trafi na Rondo Matecznego, następnie do Łagiewnik, by tam skręcić na Czerwone Maki. Ponadto rejony przystanku Lipska czy tereny Zabłocia zyskają linie 9 i 50. W autobusach także pewne zmiany: 123 w godzinach szczytu będzie kursować przez ul. płk. Dąbka i Biskupińską, obsługując tamtejsze firmy, a 125 nieco częściej pojawi się wariantowymi kursami na przystanku Nad Drwiną. Skorygowana będzie też trasa linii 128: zamiast Szczecińską, pojedzie przez Saską i Lipską, by obsłużyć przystanek „Lipska”, który od poniedziałku będzie sporym węzłem przesiadkowym.
Na Borku Fałęckim 8 i 22 zostają bez zmian. Linia 12 zmienia trasę, kursując na Mały Płaszów (przez Kapelankę, Dietla, Halę Targową). Znika linia 10 (będzie skrócona do Łagiewnik), ale będzie inny tramwaj z Borku do Dworca: linia 19 pojedzie z Borku przez Rondo Matecznego, pl. Boh. Getta, Halę Targową, tunel pod dworcem i na Dworzec Towarowy.
Ruczaj będzie miał aż 2 linie tramwajowe przez Łagiewniki, Rondo Matecznego i Stare Podgórze: 11 i 23. Z Wielickiej ta pierwsza skręci na estakadę i Mały Płaszów, a ta druga pojedzie prosto na Nowy Bieżanów. Na razie, z uwagi na dużą ilość tramwajów, linia 52 nie będzie jeździć w szczycie co 5 min. jak przed wakacjami. Ale w zamian będzie kursował tramwaj 72 w godzinach szczytu, uzupełniając brakujące kursy. Tak jak 52, zastępcza 72 będzie łączyła Ruczaj z os. Piastów. Różnica w trasie będzie w centrum: 72 pojedzie przez Grzegórzecką i al. Powstania Warszawskiego zamiast przez Pocztę Gł. i Dworzec Gł.
Dobre wiadomości dla Tyńca i Podgórek Tynieckich. Znika dziwny twór o nazwie 412, a w zamian więcej kursów pojawi się na 112 do Tyńca i na 162 do Podgórek. Obie linie w godzinach szczytu będą kursowały aż co 20 minut.