Najbliższe dni przyniosą kolejne zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w Krakowie. Najważniejszym wydarzeniem będzie rozpoczęcie remontu ul. Krakowskiej wraz z mostem im. Marsz. J. Piłsudskiego oraz częścią węzła Stradom (skrzyżowanie ulic: Dietla, Stradomskiej i Krakowskiej). Równocześnie zakończy się remont fragmentu ul. Lubicz. Ale to niejedyne zmiany. Czeka nas także tydzień bez tramwajów w Borku Fałęckim. Przez jedną noc węzeł Stradom będzie zaś całkowicie wyłączony z ruchu.

Ale zacznijmy od początku. Aktualnie (18-22 marca) trwają prace utrzymaniowe na węźle Poczta Główna, co dotknęło kilka podgórskich linii. Szczęśliwie są one prowadzone tylko późnymi wieczorami. I tak, przez te 5 dni po godz. 23:15 tramwaje linii „3” między Pocztą Główną a Teatrem Słowackiego jadą przez Dominikańską, Franciszkańską, Teatr Bagatela i Basztową. Linie „14” i „24” zaś między Pocztą Główną a ul. Piłsudskiego jadą skrótem przez Dominikańską i Franciszkańską, przez co omijają Teatr Słowackiego, Basztową i Teatr Bagatela.

W sobotę, 23 marca, zakończą się prace na pochylni dla tramwajów na ul. Lubicz. Dzięki temu część linii tamtędy kursujących (5, 19, 52, 73, 78) wróci na swoje dotychczasowe trasy. Ale równocześnie zacznie się remont ul. Krakowskiej, mostu im. Marsz. J. Piłsudskiego oraz fragmentu węzła Stradom, przez co tramwaje znikną z ulic: Legionów Piłsudskiego, Krakowskiej, Stradomskiej i św. Gertrudy, co spowoduje kolejne niemałe zmiany w komunikacji. Przez tydzień nie będzie też tramwajów w Borku Fałęckim. A oto szczegóły.

W noc z 23 na 24 marca od północy do ok. 8:00 rano zostanie całkowicie wyłączony ruch tramwajowy na węźle Stradom, a w konsekwencji na ul. Stradomskiej, św. Gertrudy, Dietla (do Starowiślnej), Krakowskiej, Legionów Piłsudskiego, moście Grunwaldzkim, Monte Cassino i Kapelance. Przez to w noce z 22 na 23 marca (piątek/sobota) i z 23 na 24 marca (sobota/niedziela) linia „62” będzie nadal zawieszona a zastąpi ją autobus linii „662” na całej długości. Uwaga: w związku z zakończeniem remontu na Lubicz linia „662” będzie już przejeżdżać przez dolny poziom ronda Mogilskiego.
Z kolei 24 marca (w niedzielę) od pierwszych porannych kursów do ok. godz. 8:00 linie dzienne będą miały zmienione trasy.
Linie „18” i „52” pojadą z Czerwonych Maków P+R przez Łagiewniki, rondo Matecznego, Kalwaryjską, Limanowskiego, pl. Boh. Getta, Starowiślną do Poczty Głównej i dalej swoimi trasami.
Linia „22” pojedzie z Łagiewnik (nie z Borku Fałęckiego! Czemu? Wyjaśnienie w kolejnym akapicie) przez rondo Matecznego, Kalwaryjską, Limanowskiego, pl. Boh. Getta i Starowiślną a od Dietla po swojej trasie uznanej póki co za czasową, tj. do kopca Wandy (zamiast do Walcowni).

Od 23 marca (sobota) do 29 marca (piątek) włącznie nie będą kursowały tramwaje pomiędzy Łagiewnikami a Borkiem Fałęckim.
Linia „8” jest nadal zawieszona w związku z remontem torów do Bronowic.
Linie „19”, „22” i „78” zostaną skrócone do Łagiewnik.
W zamian za tramwaje na wyłączonym odcinku będzie kursować linia „708” (Borek Fałęcki – Łagiewniki). Linia stanie na przystankach końcowych i początkowych: w stronę Łagiewnik początkowy „Borek Fałęcki” na pętli, następnie przelotowy na Zakopiańskiej po skręcie; przelotowy „Łagiewniki” na Brożka a końcowy po wjeździe na pętlę; w przeciwną stronę początkowy „Łagiewniki” na pętli, przelotowy na Zakopiańskiej za skrzyżowaniem, jak dla busów FB. Ponadto linia zatrzyma się na wysokości przystanków tramwajowych „Łagiewniki ZUS” oraz „Solvay”. Linia NIE zatrzyma się w rejonie przystanków „Sanktuarium Bożego Miłosierdzia” (te są zawieszone na czas budowy „trasy łagiewnickiej”) ani „Borek Fałęcki I”. Linia „708” w dni powszednie pojedzie co 5 minut w godz. 5:00-21:00, a w pozostałych godzinach i w dni wolne co 7,5 minuty, a w niedziele do 8:00 co 10 minut.

I wreszcie 23 marca (w sobotę) ruszy remont ul. Krakowskiej a przy tym mostu im. Marsz. J. Piłsudskiego i części węzła Stradom. No to po kolei.
Linia „6” zostanie zawieszona.
Linie „4”, „8”, „13” i „20” nadal są zawieszone w związku z remontem torów do Bronowic.
Linia „17” na czas remontu ul. Krakowskiej w dalszym ciągu będzie zawieszona.
Linie „5” i „19” wracają (przy czym „19” przez tydzień będzie skrócona do Łagiewnik jak wg akapitu powyżej).
Linia „22” nadal ma zmienioną trasę do kopca Wandy (przez wyłączenie torowiska do Walcowni) i przez tydzień będzie skrócona do Łagiewnik, a „24” nadal kursuje na Cichy Kącik z powodu remontu torów do Bronowic.
Linie zastępcze „77” i „79” zostają zlikwidowane, przy czym linia „77” po tygodniu przerwy powróci na nowej trasie – szczegóły niżej.
Linia „1” pojedzie swoją stałą trasą, ale zmniejszy częstotliwość do 15 minut. (Pozostałe kursy zapełni linia „71”).
Linia „10” nadal zostaje na poprzedniej trasie zmienionej, tj. ominie zarówno okolice dworca jak i ścisłego centrum oraz pl. Wolnica: nadal między Koroną a rondem Mogilskim będzie kursowała przez ul. Limanowskiego, pl. Boh. Getta, ul. Starowiślną, Dietla, rondo Grzegórzeckie i al. Powst. Warszawskiego. Nie zmieni częstotliwości.
Linia „14” wraca na wcześniejszą trasę zmienioną, tj. od Mistrzejowic do Teatru Bagatela bez zmian a dalej na Cichy Kącik. Nie zmieni częstotliwości.
Linia „18” zmieni trasę na krótkim odcinku między Stradomiem a Dominikańską: zamiast przez Stradomską, Wawel i św. Gertrudy pojedzie przez Dietla, Starowiślną i Pocztę Główną. Nie zmieni częstotliwości.
Linia „44” zostanie przywrócona ale pojedzie nieco inną trasą. Z Kopca Wandy do Teatru Bagatela bez zmian a dalej przez Filharmonię i Jubilat na Salwator. Pojedzie tylko w dni powszednie w godzinach szczytu.
Linia „52” wróci na stałą trasę ale nadal będzie kursować co 7,5 minuty przez cały dzień (bez wzmocnień w szczycie do 5 minut).
Linia „71” to linia czasowa, która pojedzie ze Wzgórz Krzesławickich na Salwator po trasie linii „1”, ale pomiędzy rondem Grzegórzeckim a Pocztą Główną będzie kursowała przez al. Powstania Warszawskiego, rondo Mogilskie, Lubicz, Teatr Słowackiego i ul. Westerplatte. Pojedzie tylko w dni powszednie między 6:00 a 20:00, co 15 minut.
Linia „73” pojedzie z Nowego Bieżanowa do ul. Limanowskiego bez zmian, a dalej przez pl. Boh. Getta i Starowiślną do Poczty Głównej. Następnie od ul. Dominikańskiej aktualną (sprzed remontu Lubicz) trasą przez Teatr Bagatela, Basztową, Teatr Słowackiego, Lubicz, rondo Mogilskie i na Wzgórza Krzesławickie. Linia pojedzie tylko co 15 minut przez cały dzień, znikną zatem wariantowe kursy na kopiec Wandy (z centrum zastąpi je linia „44”).
Linia „76” pojedzie z Kurdwanowa przez Wielicką, Limanowskiego, Kalwaryjską, rondo Matecznego, Łagiewniki, ul. Brożka  Grota-Roweckiego na Czerwone Maki P+R. Będzie kursować tylko w dni powszednie od 6:00 do 19:00 co 15 minut. Celem istnienia jest częściowe zastąpienie linii „6” i „17”.
Linia „77” wróci 30 marca i odtąd pojedzie trasą: Nowy Bieżanów P+R – Łagiewniki przez Wielicką, Limanowskiego, Kalwaryjską, rondo Matecznego. Ma częściowo zastąpić szczytowe kursy „73” (czyli w oryginale „13”). Pojedzie tylko w dni powszednie w godzinach szczytu co 15 minut.
Linia „78” z Małego Płaszowa przez Teatr Bagatela do ul. Dominikańskiej pojedzie bez zmian, a następnie przez Pocztę Główną, ul. Starowiślną, pl. Boh. Getta, Limanowskiego i swoją trasą na Borek Fałęcki (przy czym do 29 marca włącznie będzie skrócona do Łagiewnik).
Linia „904” pojedzie przez Starowiślną, most Powstańców Śląskich, pl. Boh. Getta i Limanowskiego (zamiast Dietla, Krakowską i Legionów Piłsudskiego). Linia ominie przystanki „pl. Wolnica” i „Stradom” a zatrzyma się na przystankach: „Miodowa”, „św. Wawrzyńca” i „pl. Boh. Getta”. Ten ostatni w str. Wieliczki Kampus będzie się znajdował na jezdni dla ruchu ogólnego a nie na torowisku tramwajowym.
Większe utrudnienia w związku z remontem ul. Krakowskiej mają nadejść w wakacje.