Ostatnia poważna reforma komunikacji w naszym mieście miała miejsce 3 stycznia 1999 roku. Specjaliści zalecają wprowadzanie większych zmian średnio raz na 10 lat, gdyż zmieniają się niejednokrotnie kierunki podróży: powstają nowe centra pracy, centra handlowe, osiedla mieszkaniowe, zaś inne pustoszeją lub zmieniają swoją funkcję. Stąd w 2011 roku wprowadzono pomysł tzw. „remarszrutyzacji”. Wybrano kilka wariantów, w tym zarekomendowano jeden. Niestety zabrakło wówczas pieniędzy na jego wprowadzenie. Trochę większe zmiany wprowadzono jedynie 19 listopada 2012 roku, gdy uruchomiano tramwaje na Czerwone Maki – wtedy w całym mieście dokonano większych zmian, ale jednak nie takich jak planowano rok wcześniej, choć częściowo na nich opartych.

Pomysł większej reformy więc odłożono, jakiś czas temu jednak do niego powrócono. Stwierdzono jednak, że lepiej wprowadzać zmiany na zasadzie ewolucji, a nie dokonywać rewolucji w jeden dzień. Stąd, od jesieni 2016 roku, wprowadzano stopniowo mniejsze lub większe zmiany, zwłaszcza w komunikacji autobusowej. Te największe miały miejsce w październiku 2016 i marcu 2017 roku. Teraz przyszedł czas na tramwaje, ale i część autobusów dotkną zmiany. I choć jeszcze niedawno mówiono, że tramwaje po reformie – zamiast co 10 i 20 minut – mają jeździć co 6 i 12, to jednak ostatecznie się zdecydowano na częstotliwości: 7,5 i 15 minut. W przypadku częstotliwości co 7,5 minuty oznacza to, że tramwaj danej linii będzie odjeżdżał z przystanku na zmianę co 7 i co 8 minut (tak jak jest obecnie z liniami 139, 502 i 503).

Zmiany nastąpią 8 stycznia w poniedziałek. Wtedy także zmienią się nazwy dwóch pętli: „Kurdwanów” zmieni się w „Kurdwanów P+R” zaś „Nowy Bieżanów” przekształci się w „Nowy Bieżanów P+R”.

A oto szczegóły zmian.

TRAMWAJE.
Częstotliwości w soboty i święta mają się nie zmienić. Określenie „przez cały dzień” nie dotyczy późnych wieczorów, gdy linie będą kursowały rzadziej.
„1” nie zmieni trasy. Pojedzie co 7,5 minuty przez cały dzień.
„2” nie zmieni trasy. Pojedzie co 15 minut przez cały dzień.
„3” nie zmieni trasy. Pojedzie co 7,5 minuty przez cały dzień, ale w międzyszczycie (ok. 9:00-14:00) co drugi kurs nie dojedzie na Krowodrzę Górkę, lecz będzie skrócony na Dworzec Towarowy.
„4” nie zmieni trasy. Pojedzie co 15 minut przez cały dzień. Na prawie całej trasie uzupełni ją nowa linia „44” (o niej poniżej), dzięki czemu w szczycie na odcinku Bronowice – Kombinat tramwaj będzie co 7,5 minuty. Poza szczytem jednak będzie tylko „4” co 15 minut.
„5” nie zmieni trasy. Pojedzie co 15 minut przez cały dzień.
„6” nie zmieni trasy. Pojedzie co 15 minut przez cały dzień, do ok. 20:00.
„7” zostanie zlikwidowana. Ostatnim dniem na przejażdżkę z pętli Dąbie będzie więc piątek, 5 stycznia.
„8” nie zmieni trasy. Pojedzie co 7,5 minuty przez cały dzień.
„9” nie zmieni trasy. Pojedzie co 15 minut przez cały dzień, a więc rzadziej w szczycie a częściej poza szczytem.
„10” nie zmieni trasy (z końcem stycznia ma wrócić na Pleszów). Pojedzie co 15 minut przez cały dzień.
„11” nie zmieni trasy. Pojedzie co 15 minut przez cały dzień.
„12” zostanie zlikwidowana.
„13” nie zmieni trasy. Pojedzie co 7,5 minuty w szczycie i co 15 minut poza szczytem.
„14” zostanie wydłużona do Bronowic Małych. Pojedzie co 15 minut przez cały dzień.
„17” jako nowa linia pojedzie z Czerwonych Maków P+R na Dworzec Towarowy, przez Kapelankę, Most Grunwaldzki, Dietla, Rondo Grzegórzeckie, Rondo Mogilskie i tunel. Będzie kursować tylko w godzinach szczytu co 15 minut, a także w święta od ok. 15:00 do 21:00 co 20 minut (dzięki czemu powinny się rozładować tłoki panujące w niedzielne wieczory w „52” w kierunku Ruczaju).
„18” nie zmieni trasy. Pojedzie co 7,5 minuty przez cały dzień.
„19” nie zmieni trasy. Pojedzie co 15 minut przez cały dzień. To niestety moim zdaniem największa zmiana na minus. Dziś „19” jeździ co 10 minut i moim zdaniem jest pełna. W dodatku jest jedyną linią tramwajową łączącą Rondo Matecznego czy Koronę z rejonami ulicy Starowiślnej czy Hali Targowej, jak również jedyną łączącą Borek Fałęcki z Dworcem Głównym.
„20” nadal będzie łączyła Cichy Kącik z Małym Płaszowem, ale zamiast Dominikańską i Westerplatte będzie kursować Basztową. Pojedzie co 7,5 minuty przez cały dzień.
„21” nie zmieni podstawowej trasy (os. Piastów – Pleszów). Jednakże po przywróceniu ruchu na Pleszów co drugi kurs poza szczytem i w dni wolne będzie skrócony do Kopca Wandy. Linia pojedzie co 15 minut przez cały dzień.
„22” nie zmieni trasy. Pojedzie co 15 minut przez cały dzień.
„23” zostanie zlikwidowana. Na większości trasy zastąpi ją „11”. Na odcinku bieżanowskim zastąpią ją jeżdżące częściej w szczycie linie „3” i „13”.
„24” nie zmieni trasy. Pojedzie co 15 minut przez cały dzień.
„44” jako nowa linia pojedzie z Bronowic (ze starej pętli) po trasie linii „4” do Kombinatu a następnie na Kopiec Wandy. Będzie kursowała co 15 minut w szczycie, uzupełniając „4”.
„50” nie zmieni trasy. Pojedzie co 5 minut w szczycie i co 7,5 poza szczytem (aż do ok. 22:00 – potem co 15 minut).
„52” nie zmieni trasy. Pojedzie co 5 minut w szczycie i co 7,5 poza szczytem. Po 20:00 co 15 minut.

AUTOBUSY
„102” wszystkimi kursami dojedzie na Bielany.
„106” będzie zlikwidowana. Zastąpi ją częściej jeżdżąca „116” i nowa „478”.
„114” jako nowa linia pojedzie z os. Pod Fortem przez Kobierzyńską, Kapelankę, Rondo Grunwaldzkie, Most Dębnicki, al. Krasińskiego, Czarnowiejską, al. Armii Krajowej na Chełmońskiego Pętlę, co 12 min. w szczycie, co 20 min. poza szczytem i w weekendy. Moim zdaniem będzie to hit – i jest to najbardziej pozytywna zmiana ze wszystkich. Linia obsłuży również odcinek ul. Chełmońskiego w rejonie ul. Piaskowej, dotychczas pozbawiony komunikacji (168 i 501 mają tam inną trasę).
„116” pojedzie co 20 minut. Będzie nowy przystanek „Skotniki Kościół” na Skotnickiej, tylko w stronę Czerwonych Maków P+R.
„123” zahaczy, jak dawniej, o Lesisko; w weekendy pojedzie rzadziej (co 40 minut).
„144” w międzyszczycie pojedzie co 20 minut.
„149” powróci po kilku latach i na nowej trasie. Połączy os. Na Stoku z nieobsługiwanym od kilku lat rejonem starych Krzesławic (przez ul. Wańkowicza obecnie kursuje tylko jeden poranny kurs „132” w jednym kierunku) oraz ze spalarnią śmieci na ul. Giedroycia. Linia skończy trasę na Lesisku. Wykona 8 kursów dziennie, tylko w dni powszednie, co ok. 80 minut. Może nie powala, ale dotąd na Giedroycia i Wańkowicza nie było zupełnie nic.
„151”/”451″ w międzyszczycie pojadą co 20 minut.
„153” będzie zlikwidowana. Zastąpi ją „163” i „193”.
„163” pojedzie na dłuższej trasie: ze Rżąki aż na os. Piastów, częścią kursów zaglądając pod Kombinat.
„164” w międzyszczycie pojedzie co 20 minut.
„166” w międzyszczycie pojedzie co 40 minut.
„169”/”469″ w międzyszczycie pojadą razem co 20 minut.
„172” po kilku latach przerwy wraca na dawną trasę z Bronowic Małych aż pod Kombinat. Będzie jeździć co 15 minut przez cały dzień.
„173” w międzyszczycie pojedzie co 20 minut.
„174” w międzyszczycie pojedzie co 20 minut, w święta też co 20 minut.
„178” zostanie podzielona na dwie: co drugi kurs jak obecnie na Pod Fortem, a co drugi jako „478” do Skotnik Szkoły. Każda z linii pojedzie w szczycie co 24 minuty (razem na wspólnym odcinku Mistrzejowice – Kobierzyńska co 12 minut), poza szczytem co 40 (razem co 20), w soboty i święta też co 40 (razem co 20). Linia „478” będzie jednokierunkowa, ze Skotnik Szkoły będzie wracać jako „178”.
„184”/”484″ w międzyszczycie pojadą razem co 20 minut.
„193” będzie wydłużona i pojedzie z Na Załęczu aż na Rondo Barei.
„194” zmieni trasę na Ruczaju: nie będzie kursować przez Rostworowskiego i Kobierzyńską – w obu kierunkach pojedzie na wprost przez Grota-Roweckiego.
„413” jako nowa linia pojedzie na trasie: Rondo Czyżyńskie – Na Załęczu. Pojedzie co 30 minut, co razem z liniami „103” i „113” da na ul. Sołtysowskiej takt 10-minutowy w szczycie i 15-minutowy poza szczytem.
„572” pojedzie na nowej, krótszej trasie: Bronowice Małe – al. Przyjaźni. Będzie kursować co 15 minut tylko w szczycie (znikną kursy wieczorne i weekendowe).

Ponadto od nocy z 5 na 6 stycznia (piątek/sobota) zostaną wprowadzone niewielkie korekty w dwóch liniach nocnych. Odjazd linii „903” z Czerwonych Maków P+R do Skawiny zostanie cofnięty z 2:10 na 2:05, zaś przystanek dla wysiadających „Łagiewniki” dla linii „915” zostanie ustanowiony na Wadowickiej, aby na tym samym przystanku można było wsiąść w „608” jadący do centrum.