Z okazji 75. rocznicy likwidacji krakowskiego getta wybrana grupa uczniów XLIII LO im. Zofii Chrzanowskiej, pod kierunkiem wicedyrektor Bożeny Kiszniewskiej,  uczestniczyła w projekcie pt. „Krzywda. Odpowiedzialność. Przebudzenie” . Wydarzenie zorganizowali Instytut Socjologii UJ (IS UJ), XLIII LO oraz stowarzyszenie-  Instytut Terapii i Edukacji Społecznej (ITiES) – Stowarzyszenie. Patronat nad projektem objęło Stowarzyszenie PODGORZE.PL

W ramach zaplanowanych działań uczestnicy projektu wzięli udział m.in. w lekcji geografii. Temat „Inne spojrzenie na KL Plaszow poprowadził Kamil Karski reprezentujący Muzeum Historyczne Miasta Krakowa. Z kolei Olga Maciejewska (IS UJ, ITiES) poprowadziła wspólne warsztaty dla licealistów i studentów, w ramach których został zrealizowany temat „Wokół społecznych znaczeń krakowskiego getta”.  Zajęcia odbywały się także w przestrzeni otwartej. Uczestniczący w projekcie zostali zaproszeni na : „Spacer aksjologiczny po terenie byłego obozu pracy i koncentracyjnego KL Płaszow. Organizatorom zależało na zwróceniu uwagi na to miejsce i jego historię oraz rolę, jaką dziś może spełniać. Następnie licealiści wysłuchali prelekcji Macieja Gotkowskiego  ((IS UJ) na temat upamiętnienia krzywd wyrządzonych dawnym mieszkańcom Krakowa w KL Plaszow oraz o społecznej odpowiedzialności współczesnych.

Projekt, w tym zwiedzanie terenu po byłym obozie oraz warsztatowe zajęcia przypadły do gustu licealistom, którzy po zakończeniu zajęć napisali m.in. :

Gabriela (kl. I b): „Cenna lekcja prowadzona w przestrzeni publicznej oraz ciekawa historia przedstawiona przez przewodników. Ciekawe, motywujące do aktywności  prace grupowe.”

Kacper (kl. I b):  „Miły, chociaż poważny klimat podczas spaceru i w czasie warsztatów, które sprawiają, że łatwiej  się zapamiętuje poznawaną historię. Nie bez znaczenia –  wykwalifikowana kadra, a nawet herbatka!”

Jakub ( kl. I b) „Warta podkreślenia lekcja w terenie. Chciałem też podkreślić  możliwość dyskusja, zwłaszcza w trakcie pracy w grupach i odmienny niż w szkole  sposób przekazywania cennej wiedzy.”

Jan (kl. I b): „Chciałbym podkreślić  dużą wartość edukacyjną zajęć oraz możliwość integracji w grupie.  Cenne było poznawanie historii obozu połączone z jego zwiedzaniem.  Nie bez znaczenia- luźni prowadzący.”

Ola (kl. I b): „Udział w projekcie stał się dla nas okazja do zdobycia doświadczenia w takiej formie pracy i pozyskania  w ciekawy sposób wiadomości na ciekawe i poruszające tematy. Uważam, że łatwiej jest zapamiętać konkretną historyczną wiedzę w ramach tak właśnie realizowanych zajęć.”

Uczniowie stwierdzili równocześnie, że największym minusem projektu był zbyt krótki, bo dwudniowy czas jego realizacji.

Tekst: Maria Fortuna- Sudor, zdjęcia: archiwum organizatorów