W najbliższy weekend (6 i 7 marca 2021 r.) znów będzie okazja do tego, aby przejechać się tramwajem po ulicy Rzemieślniczej, na której znajduje się torowisko niewykorzystywane w ruchu liniowym. Poniżej znajdą Państwo również informacje o innych zmianach w komunikacji miejskiej w Podgórzu jakie nastąpiły lub nastąpią.
W sobotę i niedzielę (6 i 7 marca) będzie wymieniana jedna ze zwrotnic przy pętli Łagiewniki. Z tego powodu będą konieczne zmiany w funkcjonowaniu linii tramwajowych skręcających w ulicę Brożka, a więc linii „11” i „22”.
Linia „11” w kierunku Czerwonych Maków P+R pojedzie trasą zmienioną, omijając oba przystanki o nazwie „Łagiewniki”. Uwaga – osoby, które chcą się tam np. przesiąść na linie autobusowe, muszą wysiąść przystanek wcześniej (na przystanku „Rzemieślnicza”) i podjechać jeden przystanek innym tramwajem. Zaraz za przystankiem „Rzemieślnicza” tramwaje linii „11” skręcą bowiem w samą ulicę Rzemieślniczą, którą na co dzień nie kursują żadne linie. Następnie linia „11” pojedzie przez teren zajezdni tramwajowej Podgórze (to trzecia taka okazja w ostatnich latach), po czym wyjadą z niej już na ul. Brożka, skręcając w nią w prawo i zatrzymując się dopiero na przystanku „Brożka”, który będzie następnym po przystanku „Rzemieślnicza”. Dla tej linii (i tylko dla niej) oba przystanki „Łagiewniki” w kierunku Czerwonych Maków P+R będą więc nieczynne.
W przeciwnym kierunku, tj. w stronę Małego Płaszowa P+R, linia pojedzie stałą trasą, bez żadnych objazdów.
Linia „22” zaś zmieni trasę na tyle minimalnie, że część pasażerów może po prostu pomyśleć, że motorniczy pomylił trasę. Jadąc z Borku Fałęckiego linia bowiem nie skręci od razu w lewo z Zakopiańskiej w Brożka, lecz pojedzie kawałek na wprost a następnie skręci torem do nawracania (przez pętlę, z której korzysta aktualnie zawieszona linia „12”; wcześniej przez lata zawracała tam „18”). Przystanek „Łagiewniki” w stronę kopca Wandy zostanie więc nieco przeniesiony – z normalnej lokalizacji nieco „w tył”, na przystanek początkowy dla zawieszonej linii „12” (a dawniej „18”). W stronę Borku Fałęckiego linia „22” nie zmieni trasy.
Oprócz tego, od poniedziałku 8 marca rozpocznie się przebudowa ul. Mochnaniec. Jej fragment zostanie wyłączony z ruchu. Z tego powodu, kursujące tą ulicą linie „116” i „203” zostaną skierowane na trasy objazdowe. W stronę Kozienickiej i Skawiny linie te pojadą ulicami: Mochnaniec, Obrońców Helu, Braterstwa Broni, Czwartaków, Obrońców Helu i Skotnicką. Wrócą zaś przez ul. Skotnicką, Obrońców Helu, insp. M. Woźniczki, Mochnaniec. Przystanek „Mochnaniec” będzie nieczynny, zastąpi go tymczasowy przystanek „Czwartaków” (w stronę Czerwonych Maków P+R na ul. Obrońców Helu za skrzyżowaniem z ul. Czwartaków, w przeciwnym kierunku na ul. Czwartaków, po skręcie w prawo z ul. Braterstwa Broni). Przystanki „Skotniki Szkoła” będą w stałych lokalizacjach.
Również od poniedziałku 8 marca rozpocznie się przebudowa układu drogowego w rejonie nowej siedziby Szpitala Uniwersyteckiego w Prokocimiu. Przyznaję, że nie rozumiem, czemu całego układu drogowego miasto nie przebudowało do szacowanych natężeń przed przeprowadzką całego szpitala, tylko dopiero teraz. W każdym razie na pierwszy ogień idzie ul. Kostaneckiego, a utrudnienia na razie się ograniczą do wyłączenia chodnika wzdłuż ul. Kostaneckiego po stronie centrum handlowego pomiędzy ul. Wielicką a Medyczną. Pieszym pozostanie na razie chodnik po stronie szpitala dziecięcego.
Oprócz tego warto odnotować, że 15 lutego uruchomiono nową linię autobusową z Borku Fałęckiego do pętli o uroczej nazwie „Kliny Poranne”. Linia nosi numer „121” i kursuje co 45-60 minut. Jeździ przez Zakopiańską, Zawiłą, Borkowską, Forteczną do przystanku „Zawiszy” a następnie ulicami dotąd wyłączonymi z komunikacji: Zagaje, Pronaszków i Homolacsa do przystanku końcowo-początkowego „Kliny Poranne”. Wraca zaś ul. Gałęzowskiego, Boratyńskiego, Umińskiej, Pronaszków, Zagaje, Forteczną, Zawiszy, Doktora Judyma, Banachiewicza, Narvik, Zawiszy, Forteczną, Borkowską, Zawiłą i Zakopiańską do Borku Fałęckiego. Linia ta zatem, oprócz tego że obsługuje nowe rejony i ulice, jest również korzystna dla mieszkańców os. Kliny, dotychczas skazanych na linię „151” jadącą do Borku Fałęckiego tak naokoło, jak się tylko da (przez Kliny Zacisze, Pod Fortem a następnie przez Polanę Żywiecką i Rynek Fałęcki). „121” zaś jedzie szybszą trasą, prosto przez Zawiłą. Być może w przyszłości pojedzie ona bezpośrednio z Zakopiańskiej w ul. Narvik wracając ul. Doktora Judyma (kiedyś autobusy tak kursowały), co byłoby zdecydowanie najszybszym rozwiązaniem dla osób chcących korzystać z komunikacji miejskiej. No i miejmy nadzieję na wyższą częstotliwość w przyszłości.