10 lutego ruszy długo wyczekiwany remont fragmentu ul. Cechowej – od Łużyckiej do centrum Piasków Wielkich. Naprawa bodajże jednej z najbardziej zniszczonych nawierzchni w Krakowie przysporzy jednak sporo kłopotów pasażerom komunikacji miejskiej. Linii „107” nie zobaczymy w Kosocicach i Soboniowicach. Linii „133” nie spotkamy na Bieżanowie Potrzasku, Prokocimiu czy ul. Kosocickiej. Na „469” ani „169” nie doczekamy się na Piaskach Wielkich. Za to linię „107” zobaczymy na Witosa czy Halszki.
Modernizacja tego fragmentu ul. Cechowej wg precyzyjnego komunikatu ma trwać „do odwołania”. Remontowany będzie fragment od skrzyżowania Cechowej z Łużycką do centrum Piasków Wielkich, tj. do skrzyżowania Cechowej, Rżąckiej, Podedworza i Niebieskiej, przy kościele i pętli autobusowej. Zamknięcie ulic spowoduje zmiany tras wszystkich linii w tym rejonie.
Linia „107” od Dworca Płaszów do skrzyżowania Łużyckiej z Nowosądecką pojedzie bez zmian. Tam jednak rozpocznie trasę okrężną: skręci w prawo w Witosa, następnie pojedzie ul. por. Halszki, ks. Stojałowskiego i Cechową, skręci w Łużycką i tam – na przystanku „Łużycka” – znajdzie się jej przystanek końcowy i początkowy. Dalej wróci swoją stałą trasą wzdłuż Łużyckiej i dalej na Dworzec Płaszów. Linia będzie kursować co pół godziny przez cały tydzień.
Linia „133” będzie jeździć na mocno skróconej trasie. Z Łagiewnik pojedzie bez zmian do ul. Bojki na Kurdwanowie, a na jej końcu skręci w prawo i skończy trasę na pętli „os. Kurdwanów” przy ul. Stojałowskiego.
Linia „469” oraz kursy linii „169” z Piasków Wielkich zostaną zawieszone. W zamian jednak nie ubędzie kursów na wspólnej części trasy obu linii: wszystkie kursy linii „469” przejmie „169” na podstawowej trasie (Górka Narodowa Wschód – Zajezdnia Wola Duchacka).
Zastępcza linia „707” pojedzie z i do Bieżanowa Potrzasku po okrężnej trasie „133” w tamtym rejonie, następnie dalej trasą „133” przez Nowy Bieżanów, Nowy Prokocim, ul. Wielicką, Kosocicką i Rżącką do Piasków Wielkich, a dalej w lewo ulicą Niebieską i po trasie linii „107” przez Kosocice i Barycz do Soboniowic. Wybrane kursy będą jednak skrócone do pętli Nowy Bieżanów Południe.
Zastępcza linia „733”pojedzie z i do Bieżanowa Potrzasku po okrężnej trasie „133” w tamtym rejonie, następnie dalej trasą „133” przez Nowy Bieżanów, Nowy Prokocim, ul. Wielicką, Kosocicką i Rżącką do Piasków Wielkich. Ma być na całej trasie zsynchronizowana z linią „707”. Wybrane kursy będą skrócone do Nowego Bieżanowa Południe.
Linia „904” będzie miała mniej pokrętną trasę. Z Prądnika Białego do przystanku „Kamieńskiego” pojedzie bez zmian, następnie przez ul. Sławka, Trybuny Ludów i Łużycką, dalej Nowosądecką i Wielicką do Wieliczki. Przystanki „Piaski Nowe” i „Dauna” będą więc funkcjonować w przeciwnych kierunkach niż dla stałej trasy linii.
Podsumowując, dużo tracą mieszkańcy Soboniowic i Kosocic. Będą musieli jechać okrężną trasą, aż na Prokocim Szpital, aby przesiąść się na tramwaj. Stracą też mieszkańcy Łużyckiej, którym zostanie tylko okrężna „107”. Czy nie można było puścić w podobny sposób „169/469”, choćby z postojem na pętli „Os. Kurdwanów”? Chwilowo rozbita też będzie południowa „linia równoleżnikowa” – „133”. Miejmy nadzieję, że remont nie będzie trwał zbyt długo. Pamiętajmy również, że jednocześnie czekają nas zmiany w związku z feriami zimowymi.