Osiedle Pod Fortem i ul. Kobierzyńska zyskuje „194” ale traci „114”. Linia „184” skrócona do ronda Grzegórzeckiego na stałe. Nadal brak „132”, „482” czy „511”. Nowa pętla w Pękowicach. W niedziele ważne linie autobusowe nadal co pół godziny. Szczegóły poniżej.
Od najbliższej soboty zaczną wchodzić w życie zmiany w komunikacji miejskiej związane z nowym rokiem szkolnym. Niestety, z uwagi na pandemię, rozkłady nie powrócą do stanu sprzed połowy marca czyli pierwszych ograniczeń w związku z wirusem SARS-CoV-2. Z jednej strony bowiem nadal sporo ludzi pracuje w swoich firmach zdalnie a z drugiej – pandemia spowodowała znaczne spadki wpływów z biletów (i nie tylko) w budżecie miasta. Największym minusem moim zdaniem jest to, że także najważniejsze linie autobusowe nadal w niedziele będą kursowały zaledwie co pół godziny a „184” nie wraca na podgórski brzeg Wisły.
W sobotę zmienią się rozkłady linii autobusowych oraz „8”, „19” i „22” – tego dnia bowiem tramwaje wrócą do Borku Fałęckiego. W poniedziałek zaś zmienią się rozkłady wszystkich linii tramwajowych.
Jeżeli chodzi o linie autobusowe, część nadal będzie zawieszona – dotyczy to linii „132”, „166”, „429”, „475”, „482” i „511”. Linie „127” i „176” w dalszym ciągu będą kursowały tylko w dni powszednie. Chyba najbardziej kontrowersyjna informacja: obecna trasa linii „184” jako „ogryzek” z Prądnika Czerwonego na rondo Grzegórzeckie zostaje uznana za trasę stałą. Linia „413” wraca ale tylko na dni powszednie w godz. 5:00-20:00. Linia „140” pojedzie od poniedziałku do soboty ale nadal nie zobaczymy jej w niedziele i święta. „168” i „537” znów pojadą we wszystkie dni tygodnia. Wracają kursy „szkolne” przez Płaszów Szkołę dla linii „158” i przez przystanek Jędrzejczyka dla linii „183”. Znikają wakacyjne linie „352” i „427” ale nadal będą realizowane (w zależności od pogody) dodatkowe kursy na linii „134”. O ile dla reszty linii w większości zostanie przywrócona częstotliwość sprzed pandemii w dni powszednie (choć np. „124”, „424”, „502”, „503” w szczycie będą rzadziej), o tyle w soboty, a zwłaszcza w niedziele i święta ograniczenia będą dość znaczne. Linia „484” na razie zostaje, ale dla Kurdwanowa i Swoszowic planowane są kolejne zmiany za kilka tygodni.
W przypadku linii aglomeracyjnych, „204” i „244” wracają do rozkładów sprzed wakacji. „210” znów zawita na wariantowych kursach do Murowni. „314” jednak nadal będzie zawieszona a „215”, „224”, „225”, „240” i „264” nadal będą jeździć wg rozkładów specjalnych.
Większe zmiany dotkną okolice Ruczaju, co wpłynie także na układ linii i częstotliwości w innych częściach miasta – w tym na Kurdwanowie, Krowodrzy Górce czy w… Mistrzejowicach. Linie „106” i „136” pojadą co 24 minuty w godzinach szczytu, co 40 minut w pozostałych godzinach i w soboty a co 60 minut w niedziele i święta. Linia „114” zostaje na stałe skrócona i będzie jeździć na trasie Chełmońskiego Pętla – Osiedle Podwawelskie, ale w zamian na os. Pod Fortem zostaje wydłużona linia „194”. Linia „194” będzie kursować na razie co 12 minut w szczycie (docelowo co 7,5 minuty) a poza szczytem co 20. Linia „114” zaś pojedzie co 15 minut przez cały dzień. Linie „174” i „178” pojadą co 15 minut w szczycie, co 20 minut poza szczytem a co 30 minut w soboty, niedziele i święta. Linia „578” pojedzie w szczycie co 15 minut a poza szczytem co 20 minut; w soboty i niedziele pojawi się na przystankach raz na pół godziny ale tylko w ograniczonych godzinach.
Pewne zmiany dotkną też linie w rejonie Toń. Linia „120” pojedzie co 36 minut w dni powszednie a co 80 minut w soboty, niedziele i święta. Linia „220” będzie kursować co 36 minut w godzinach szczytu i co 72 minuty poza szczytem, zaś w soboty, niedziele i święta bez zmian. Zlikwidowane zostają wariantowe wjazdy na dotychczasową (likwidowaną) pętlę Pękowice. Linia „240” zaś zostaje wydłużona do nowej pętli „Pękowice Ojcowska” (praktycznie gotowej już na początku marca) a przystanki przy dotychczasowej pętli zmieniają nazwę na „Pękowice Fort”. Linia „240” będzie kursować co 72 minuty w dni powszednie i co 80 minut w dni wolne.
No to teraz tramwaje. Jako się rzekło, już od soboty (29 sierpnia) wracają tramwaje do Borku Fałęckiego. W poniedziałek (31 sierpnia) wracają zaś tramwaje pod Pocztę Główną od strony Starowiślnej oraz na ul. Ujastek. Nadal będzie wyłączony ruch do Walcowni, gdzie tramwaje zapewne wrócą „na świętego Dygdy co go ni ma nigdy”. Oprócz tego, że większość linii wreszcie wraca na swoje stałe trasy (w tym dawno nie widziane „2”, „10”, „16” czy „17”), wraca także „6” ale na razie na zmienionej trasie na Cichy Kącik (powodem nadal czynny tylko jeden tor na pętli Salwator). Znikają linie „70” i „742” zaś linia „44” odnajdzie się na nowej trasie: Kopiec Wandy – Dworzec Towarowy przez ul. Długą. Uzupełni więc linię „4” z Nowej Huty do centrum, ale już nie na Bronowice. Niestety żadne linie tramwajowe nie będą kursowały co 7,5 minuty ani co 15, a tym bardziej co 5. Częstotliwości wrócą do znanych dawniej, czyli co 10 lub co 20 minut.
Na razie nie wprowadzono zmian w obsłudze Walcowni. Docelowo najprawdopodobniej linia „722” zostanie zlikwidowana a trafi tam wariantowymi kursami linia „138”.
Wszystkie szczegóły są dostępne na stronie internetowej organizatora komunikacji: http://kmkrakow.pl/