Od soboty (31 sierpnia) zostaną wprowadzone powakacyjne zmiany w komunikacji miejskiej w Krakowie. Szczegóły można znaleźć na stronie organizatora komunikacji, my zaś prześledzimy najważniejsze różnice w stosunku do rozkładu przedwakacyjnego oraz zmiany, które są m.in. związane z remontami. Uwaga: linia autobusowa zastępcza do Bronowic będzie PŁATNA.

Nadal trwać będzie przebudowa ulicy Karmelickiej. Zakończył się natomiast remont ulic: Królewskiej, Podchorążych i Bronowickiej, dzięki czemu na te ulice wrócą autobusy – ale tramwaje, siłą rzeczy, jeszcze nie. Nadal trwa też remont ul. Krakowskiej i nadal zamknięte będzie dla tramwajów skrzyżowanie Krakowskiej z Dietla i Stradomską, przez co nie będzie tramwajów na ul. Dietla (odc. Starowiślna – Stradomska – Orzeszkowej) oraz na Stradomskiej i św. Gertrudy. Wrócą natomiast tramwaje na Kapelankę, Monte Cassino i Most Grunwaldzki, a po ul. Dietla dojadą do przystanku „Orzeszkowej” dzięki zamontowaniu przejazdówki dla tramwajów dwukierunkowych. Nadal nie kursują tramwaje na Walcownię. Zacznie się kolejny etap przebudowy ulicy Myślenickiej. Zakończą się prace na ul. Klonowica. Nadal trwa budowa trasy łagiewnickiej, przez co są zmiany w tramwajach między Łagiewnikami a Borkiem Fałęckim oraz w autobusach w rejonie Łagiewnik i Kurdwanowa.

Tramwaje i autobusy wrócą do swoich przedwakacyjnych rozkładów i na stałe trasy, ale z licznymi wyjątkami, spowodowanymi głównie powyższymi remontami. Część zmian zostanie też wprowadzona na początku października, wraz z powrotem studentów. Oto najważniejsze różnice i zmiany.
Linia 429 nadal będzie zawieszona. Wróci w drugiej połowie września.
Linie 139, 502 i 503 w godzinach szczytu będą na razie jeździć co 10 minut, poza szczytem co 15. Do częstotliwości 7,5 minuty w szczycie wrócą na początku października.
Linia 132 zostanie skrócona i będzie kursować na swojej dawnej, wieloletniej trasie: Kombinat – Nowy Kleparz. Nie będzie kursować w soboty jak przed wakacjami (ani w niedziele). W dni powszednie pojedzie od 4:30 do 19:00, co 20 minut w szczycie i zaledwie co 40 minut poza szczytem.
Wraca linia 413.
Dla linii 158, 166, 210 i 248 wracają wariantowe kursy „szkolne”.
Linie 352 na Kryspinów i 427 na Bagry zostaną zlikwidowane. Niestety więc, mimo słonecznego i upalnego weekendu (31 sierpnia i 1 września), w sumie wciąż wakacyjnego, nie zostaną uruchomione.
Linia 134 nadal będzie mieć dodatkowe kursy do ZOO w słoneczne weekendy, co 10 minut. W najbliższy weekend zostaną uruchomione.
Linie 184/484 wracają na stałą trasę do Swoszowic Poczty.
Linie 704 i 713 (kursujące ze Starego Kleparza do Bronowic i Bronowic Małych, bardzo okrężnymi trasami) zostaną zlikwidowane.
W zamian za 704 i 713 zostanie uruchomiona nowa zastępcza linia autobusowa 708, która połączy Bronowice Małe ze Starym Kleparzem głównym ciągiem do pl. Inwalidów (tj. przez Balicką, Bronowicką, Podchorążych i Królewską – jak tramwaje) a następnie trasą objazdową do Starego Kleparza (przez al. Słowackiego i Łobzowską, powrót Krowoderską i al. Słowackiego). UWAGA: linia 708 będzie PŁATNA. Dotychczasowe linie 704 i 713, uruchomione tuż przed wyborami samorządowymi, były bezpłatne. Przy okazji znikną przystanki: Sewera, Młodej Polski, Warmijska, pl. Axentowicza, oraz wszystkie te na ul. Kazimierza Wielkiego czy Smoluchowskiego (zostaną przeniesione na docelowe przystanki tramwajowe).
Linia 102 wraca na stałą trasę. W stronę Zakamycza i Bielan zatrzyma się dodatkowo na przystanku „Głowackiego” w nowej lokalizacji (przed skrzyżowaniem z Piastowską). W drugą stronę stanie na nowym przystanku „Leszczynowa” (między Słonecznikową a Cichym Kącikiem, na Piastowskiej).
Linia 664 pojedzie z Bronowic do Starego Kleparza jak 708. Znikną więc przystanki: Sewera, Młodej Polski, Warmijska, pl. Axentowicza, oraz wszystkie te na ul. Kazimierza Wielkiego czy Smoluchowskiego (zostaną przeniesione na docelowe przystanki tramwajowe).
Póki nie zakończy się remont ul. Karmelickiej, linie przyspieszone 304, 501, 503 i 511 nadal będą się zatrzymywać na Grottgera, a 502 na Starym Kleparzu.
Linie 184 i 484 do odwołania będą się zatrzymywać na przystanku „Orzeszkowej”, aby umożliwić przesiadki z/na tramwaje, które tam będą kończyć i zaczynać trasę.
Linia 752 pojedzie nową, krótką trasą: Starowiślna – os. Podwawelskie. Na ul. Monte Cassino, Kapelance i Brożka będą jeździć tramwaje.
Pojawi się przystanek „Bieżanów Szkoła” na ul. Barbary dla linii 163 i 183 (czasowo też 234 i 643).
Linie 501 i 611 staną też na „Stawowej” w stronę Chełmońskiego Pętli (dotychczas ten przystanek istniał tylko w stronę „miasta”).
Linia 132 stanie na nowym przystanku „Żeromskiego” w stronę Kombinatu.
Linie 154, 164 i 669 nie będą już wjeżdżać na pętlę Nowy Kleparz. Przystanek w stronę ul. Doktora Twardego zostanie przeniesiony do dawnej lokalizacji, za pętlą, na Prądnickiej.
Pętla „Konary” zmieni nazwę na „Konary Pętla”.
Autobusowy przystanek „Nowy Bieżanów P+R” przy pętli tramwajowej stanie się stały, a nie na żądanie jak dotąd.
W zamian „Swoszowice Autostrada” ponownie będzie na żądanie a nie stały, bo 484/184 przestaną tam kończyć trasę.
Linie 135 i 254 nadal będą zawieszone.
Linia 214 zostanie skrócona czasowo i pojedzie okrężnie, przez remont Myślenickiej. Pojedzie z Grabówek Pętli tylko do… Sawiczewskich. W stronę Sawiczewskich pojedzie tą właśnie ulicą, a wróci przez Myślenicką, Kuryłowicza, Landaua.
Linie 215, 225 i 915 w stronę Świątnik pojadą obecną trasą objazdową, a wrócą przez Chałubińskiego, „wielkim rondem” w Swoszowicach i swoimi trasami do Borku.
Linia 265 wraca na stałą trasę.
Nowa linia zastępcza 714 pojedzie na trasie: Zbydniowice – Matematyków Krakowskich – Golkowice – Drużbackiej – Kuryłowicza – Landaua – Niewodniczańskiego – Myślenicka – Sawiczewskich. Powrót: Sawiczewskich – Sawiczewskich – Kuryłowicza – i dalej do Zbydniowic. Częstotliwość: 20 min. w szczycie, 30 min. poza szczytem, 40 min. w dni wolne. Niektóre kursy w święta obsłużą pętlę w Grabówkach. Choć linia wszystkimi kursami stanie na przystanku „Golkowice Kościół”, to obowiązywać będzie I (miejska) strefa biletowa.
Linia 735 pojedzie trasą skróconą: Łagiewniki – jak obecnie – Sawiczewskich. Zawróci na „wielkim rondzie” w Swoszowicach (Merkuriusza Polskiego – Chałubińskiego – Szybisko – Myślenicka).
Linia 754 pojedzie krótszą trasą: Borek Fałęcki – Sawiczewskich.
Szczerze mówiąc nie rozumiem tworzenia węzła przesiadkowego z przystanku „Sawiczewskich” (będą tam teraz kończyć aż 4 linie), ale widocznie na czas kolejnego etapu remontu ul. Myślenickiej nie dało się inaczej. Ma być zagwarantowane skomunikowanie między 714 a 754.
W tramwajach: linie 4, 6, 8, 10, 13, 17, 20 i 44 nadal będą zawieszone.
Dodatkowo zawieszone będą linie 11 i 19.
Linia 14 nadal pojedzie z Mistrzejowic swoją trasą do Bagateli, a dalej na Cichy Kącik.
Podobnie 24, nadal z Kurdwanowa P+R na Bagatelę swoją trasą, a dalej na Cichy Kącik.
Linia 16 zostanie przywrócona, ale pojedzie tylko od poniedziałku do piątku, i to tylko do ok. 19:00. Kursy w weekendy będą zlikwidowane.
Linie 18, 22, 52 i 62 nadal będą jeździć obecnymi trasami objazdowymi, tj. przez Łagiewniki, rondo Matecznego, Kalwaryjską, pl. Bohaterów Getta i ul. Starowiślną. Przy czym 18 będzie do odwołania jeździć tylko co 15 minut, a 52 co 7,5 minuty przez cały dzień a co 20 min. w soboty i niedziele. Docelowa częstotliwość linii 18 (7,5 minuty) i 52 (co 5 min. w szczycie) – po zakończeniu remontu ul. Krakowskiej. Linia 22 nadal będzie jeździć na kopiec Wandy.
Linia 50 będzie co 7,5 minuty przez cały dzień. Docelowa częstotliwość (co 5 minut w szczycie) – na początku października.
Linia 70 nadal będzie jeździć z Pleszowa na Salwator z częstotliwością linii 10. Od Pleszowa do Poczty Głównej zastępuje linię 10, od Poczty na Salwator – linię 6.
Linia 71 pojedzie nową trasą: z Dworca Towarowego przez tunel, rondo Mogilskie, Grzegórzeckie, dalej przez Halę Targową, Starowiślną, pl. Boh. Getta, LImanowskiego, Dworzec Płaszów Estakadę i na Mały Płaszów, a zatem z Dworca Towarowego na pl. Boh. Getta jak linia 19, dalej na Mały Płaszów jak 11.
Linia 72 pojedzie z Czerwonych Maków P+R do Orzeszkowej, przez Kapelankę i most Grunwaldzki. Co 7,5 min. w dni powszednie, co 20 min. w weekendy.
Linia 73 nadal z Nowego Bieżanowa P+R obecną trasą na Wzgórza Krzesławickie, co 15 minut przez cały dzień. Nie będzie kursów w godzinach szczytu do kopca Wandy, w zamian będzie linia 74.
Linia 74 pojedzie z Krowodrzy Górki do Poczty Głównej jak linia 18 (przez Nowy Kleparz, Teatr Bagatela, Filharmonię) a dalej jak 73 do kopca Wandy (przez teatr Słowackiego, rondo Mogilskie, al. Jana Pawła II, pl. Centralny, Kombinat). Będzie jeździć tylko w dni powszednie w godzinach szczytu co 15 minut.
Linia 76 pojedzie z Łagiewnik na Kurdwanów P+R w dni powszednie.
Linia 77 ulega likwidacji.
Linia 78 nadal będzie jeździć z Małego Płaszowa P+R na Borek Fałęcki, zastępując linie 20 i 8.
Linia 79 pojedzie z Borku Fałęckiego do Orzeszkowej przez Brożka, Kapelankę, most Grunwaldzki. Będzie jeździć co 15 minut w dni powszednie a w weekendy co 20 minut.