W dniach  12 i 13 października 2024, w Centrum Sztuki Współczesnej SOLVAY odbędzie się III Międzynarodowy Przegląd Filmów o Sztuce Outsiderów. Zaprezentowane zostaną niezwykle wartościowe filmy dokumentalne o twórcach art brut, o outsiderach, o artystach samoukach, których sztuka jest świadectwem spojrzenia na świat z odmiennych, nie zawsze oczywistych perspektyw, których życie i obrazy splatają się  w nierozłączne związki, a determinacja z jaką tworzą i opowiadają o swoich osobistych historiach chwytają za serce.

Te krótkometrażowe, często kilkuminutowe filmy zatrzymują w czasie historie ludzi, których, mimo różnic kulturowych i odmiennych życiowych doświadczeń łączy potrzeba tworzenia. Pokazom towarzyszyć będą spotkania z twórcami  i bohaterami filmów, podczas których  uczestnicy wydarzenia będą mieli okazję do odkrywania rozmaitych, nieoczywistych  aspektów współczesnego świata.

Dopełnieniem przeglądu jest wystawa malarstwa i rysunku pt. „Kody wyobraźni”, która zostanie otwarta 12.10 o godz. 16.00 i potrwa do 30.10. 2024 w Centrum Sztuki Współczesnej SOLVAY

Kody wyobraźni

Wyobraźnia nie ma granic, pozwala wykraczać poza to, co już znane, oswojone i chociaż  nie wszyscy mają jednakową skłonność do fantazjowania, zatapiania się w nierealnych, psychodelicznych, niemożliwych do zrealizowania pomysłach, to dzięki imaginacjom możemy płynąć  sennymi strumieniami poza sztywne ramy rzeczywistości. Praktykowanie sztuki wiąże się z określonym rodzajem wrażliwości, z wahaniami nastrojów, ze skłonnościami do eksperymentowania, z eskapizmem, potrzebą ucieczki od rzeczywistości i codziennych problemów w wykreowany przez siebie świat.

Na wystawie prezentowane są prace artystek i artystów związanych z galerią Stacja Badawcza OUTSIDER Art w Krakowie – HALINA BABŁO, MARCIN BABŁO, JOANNA MICHALSKA, KATARZYNA MIELCAREK, KRZYSZTOF MAJEWSKI, PIOTR STANISZ, KRZYSZTOF STĘPNIAK oraz z galerią  ART BRUT PRAHA  –  DÁŠA FILÍPKOVA i VOJTĔCH PROSKE.

Ich sztuka w jakiejś swej części pozostaje tajemnicza i nieprzenikniona, zaskakująca nieprawdopodobieństwem form i barw zaczerpniętych ze świata zewnętrznego, przefiltrowanego przez wewnętrzny koloryt.